Opiskelijan perehdyttämissuunnitelma Onnelan lastenkodille
Rahko, Laura; Saarenpää, Hanna; Tuovinen, Riina (2012)
Rahko, Laura
Saarenpää, Hanna
Tuovinen, Riina
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327436
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli kehittämishanke, jonka toteutimme yhteistyössä Onnelan vastaanottolastenkodin ohjaajien kanssa. Kehittämishankkeen tarkoituksena on kehittää Onnelan lastenkodissa harjoittelevan opiskelijan perehdyttämisen laatua. Tuloksena oli Onnelan lastenkodissa harjoittelevan opiskelijan perehdyttämissuunnitelma, joka on tarkoitettu työvälineeksi ohjaajille opiskelijan perehdyttämiseen. Tarve perehdyttämisen kehittämiselle suunnitelmallisemmaksi ja yhdenmukaisemmaksi tuli Onnelan lastenkodin ohjaajilta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme perehdyttämistä ja sen vaikutusta työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen. Tuomme myös esiin tämän hankkeen kehittämisympäristön eli Onnelan vastaanottolastenkodin, sen toiminnan ja ohjaajien toimenkuvat, sillä opiskelijan perehdyttämisen ydinkohdat liittyvät näihin asioihin. Käytimme laatimaamme teoreettista viitekehystä perehdyttämissuunnitelman kehittämisvälineenä.
Hankkeen kehittämisvälineinä olivat teoreettisen viitekehyksen lisäksi laadullinen tutkimus ja Onnelan lastenkodin ohjaajilta pyydetty väliarviointi perehdyttämissuunnitelmasta. Kokosimme perehdyttämissuunnitelman näitä kehittämisvälineitä käyttäen.
Tutkimusaineiston keräsimme teemahaastatteluilla ja tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen perehdyttämissuunnitelma tukee suunnitelmallista ja yhdenmukaista perehdyttämistä Onnelan lastenkodissa. Haastattelimme kolmea Onnelan lastenkodin ohjaajaa, jotka ovat toimineet opiskelijan perehdyttäjinä. Väliarvioinnin keräsimme kirjallisesti haastattelemiltamme ohjaajilta ja sen avulla selvitimme, mitä asioita Onnelan lastenkodin ohjaajat kehittäisivät perehdyttämissuunnitelmassa. Tämän palautteen perusteella kokosimme lopullisen perehdyttämissuunnitelman. There was a need to develop students’ orientation program in children’s home Onnela. Counselors would like the orientation procedure to be more consistent and more systematic. There is at least one student doing his/her practice placement all the time in children’s home Onnela, so an updated orientation program is needed.
The aim of the project was to develop the quality of the orientation program in children’s home Onnela.
Three tools were used in the development project; qualitative research, theoretical framework of the project, intermediate assessment done by the counselors working for the children’s home Onnela.
We interviewed three counselors of children’s home Onnela using theme-based questions to find out what kind of orientation program would support more systematic and consistent orientation procedure. Based on the results of the interviews and the theoretical framework of the project we formed the first version of the orientation program. The counselors assessed the first version of the orientation program. We made some changes on the basis of their assessment.
The result of the development project was an orientation program to be used on arrival of a new student. The orientation program includes three parts: instructions of how to use the orientation program, the memo and checklist for using the orientation program.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme perehdyttämistä ja sen vaikutusta työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen. Tuomme myös esiin tämän hankkeen kehittämisympäristön eli Onnelan vastaanottolastenkodin, sen toiminnan ja ohjaajien toimenkuvat, sillä opiskelijan perehdyttämisen ydinkohdat liittyvät näihin asioihin. Käytimme laatimaamme teoreettista viitekehystä perehdyttämissuunnitelman kehittämisvälineenä.
Hankkeen kehittämisvälineinä olivat teoreettisen viitekehyksen lisäksi laadullinen tutkimus ja Onnelan lastenkodin ohjaajilta pyydetty väliarviointi perehdyttämissuunnitelmasta. Kokosimme perehdyttämissuunnitelman näitä kehittämisvälineitä käyttäen.
Tutkimusaineiston keräsimme teemahaastatteluilla ja tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen perehdyttämissuunnitelma tukee suunnitelmallista ja yhdenmukaista perehdyttämistä Onnelan lastenkodissa. Haastattelimme kolmea Onnelan lastenkodin ohjaajaa, jotka ovat toimineet opiskelijan perehdyttäjinä. Väliarvioinnin keräsimme kirjallisesti haastattelemiltamme ohjaajilta ja sen avulla selvitimme, mitä asioita Onnelan lastenkodin ohjaajat kehittäisivät perehdyttämissuunnitelmassa. Tämän palautteen perusteella kokosimme lopullisen perehdyttämissuunnitelman.
The aim of the project was to develop the quality of the orientation program in children’s home Onnela.
Three tools were used in the development project; qualitative research, theoretical framework of the project, intermediate assessment done by the counselors working for the children’s home Onnela.
We interviewed three counselors of children’s home Onnela using theme-based questions to find out what kind of orientation program would support more systematic and consistent orientation procedure. Based on the results of the interviews and the theoretical framework of the project we formed the first version of the orientation program. The counselors assessed the first version of the orientation program. We made some changes on the basis of their assessment.
The result of the development project was an orientation program to be used on arrival of a new student. The orientation program includes three parts: instructions of how to use the orientation program, the memo and checklist for using the orientation program.