Öljyanalyysien käyttö liikkuvan kaluston kunnossapidossa
Peura, Mikko (2012)
Peura, Mikko
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327460
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin, miten öljyanalyyseista voitaisiin hyötyä liikkuvan kaluston kunnossapidossa ja luoda pohja, mitä voitaisiin käyttää maanalaisen kaivoksen työkoneiden öljyanalyysien ottamisen aloittamisen suunnittelussa. Hyötyä tutkittiin tarkastelemalla öljyanalyysituloksia ja vertaamalla niitä laitteen vikahistoriaan. Siten pyrittiin löytämään yhdistäviä tekijöitä vikaantumisten ja öljyanalyysituloksen väliltä.
Tutkimuksissa käytettiin kolmea eri Kittilän kaivoksen avolouhoksen työkonetta: CAT 777F -kiviautoa, CAT 385C -kaivinkonetta ja CAT 14H -tiehöylää. Kiviautosta tutkittiin moottorin ja takatasauspyörästön öljyanalyysi tuloksia, kaivinkoneesta hydrauliikan öljyanalyysituloksia ja tiehöylästä vaihteistoöljyn puhtautta. Aineistona käytettiin tutkituista koneista otettujen öljyanalyysientuloksia ja niitä verrattiin koneen vikahistoriaan, joka on tallennettu kunnossapidon käyttämään toiminnan ohjausjärjestelmään JDE:hen työmääräiminä. Öljyanalyysien tuloksia löytyi osasta koneesta vuoden 2009 lopulta ja osasta 2010 vuoden alusta lähtien.
Työssä huomattiin, että öljyanalyyseistä tärkeimmät seurannan kohteet ovat rauta ja kupari, joiden pitoisuuden nousu ennakoi miltein kaikkia vikoja. Pitkään käytössä olevissa öljyissä oli myös huomattavissa toistuva sykli öljyn vaihtovälillä.
Tutkimuksissa käytettiin kolmea eri Kittilän kaivoksen avolouhoksen työkonetta: CAT 777F -kiviautoa, CAT 385C -kaivinkonetta ja CAT 14H -tiehöylää. Kiviautosta tutkittiin moottorin ja takatasauspyörästön öljyanalyysi tuloksia, kaivinkoneesta hydrauliikan öljyanalyysituloksia ja tiehöylästä vaihteistoöljyn puhtautta. Aineistona käytettiin tutkituista koneista otettujen öljyanalyysientuloksia ja niitä verrattiin koneen vikahistoriaan, joka on tallennettu kunnossapidon käyttämään toiminnan ohjausjärjestelmään JDE:hen työmääräiminä. Öljyanalyysien tuloksia löytyi osasta koneesta vuoden 2009 lopulta ja osasta 2010 vuoden alusta lähtien.
Työssä huomattiin, että öljyanalyyseistä tärkeimmät seurannan kohteet ovat rauta ja kupari, joiden pitoisuuden nousu ennakoi miltein kaikkia vikoja. Pitkään käytössä olevissa öljyissä oli myös huomattavissa toistuva sykli öljyn vaihtovälillä.