Just-in-time valmisbetonikuljetuksissa
Kurki, Nikolas (2023)
Kurki, Nikolas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli havaita Just-In-Time-periaatteen mukaista hukkaa Lujabetonin valmisbetonin toimitusprosessissa Espoon tehtaalta. Havaintojen pohjalta opinnäytetyö pyrkii esittämään kehityssuuntia prosessin parantamiseksi. Ennen opinnäytetyön aloitusta tutkimukselle määritettiin kaksi avainkysymystä: mikä on Lujabetoni asiakkaiden näkemys oikea-aikaisesta toimituksesta sekä onko Lujabetonin toimitukset pysyneet näiden raja-arvojen sisällä?
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa ensin perehdytään Lean-filosofiaan ja sen sisältämään Jidokan- ja Just-In-Time-periaatteisiin. Tämän jälkeen teoriaosuutta jatketaan perehtymällä paikallavalurakentamiseen pääpiirteittäin. Näiden kahden teoreettisen osa-alueen tarkoitus on luoda yleiskuva tutkimuskohteesta.
Opinnäytetyössä toteutettiin kysely- sekä kenttätutkimus. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli hahmottaa Lujabetonin toimitusten nykytila sekä mahdolliset ongelmakohdat asiakkaan näkökulmasta. Kenttätutkimuksessa perehdyttiin erityisesti kyselytutkimuksessa esiin nousseisiin kolmeen kohtaan: toimitussyklit, työmaan ja tehtaan välinen kommunikaatio sekä betoniauton kuljettajien toiminta. Toimitussyklejä mitattiin kellottamalla betoniautojen saapumista, siirtymiä työmaalla sekä tyhjennysaikaa. Tämän lisäksi kenttätutkimuksessa tehtiin yleisiä havaintoja toiminnasta.
Opinnäytetyössä ilmenee, että toimitussyklit olivat pääpiirteittäin oikea-aikaisen toimituksen rajoissa, mikä kyselytutkimuksen perusteella on ± 10 minuuttia. Ymmärrys oikea-aikaisen toimituksen merkityksestä asiakkaalle tärkeänä arvona tulisi olla valmisbetonitoimittajan yksi toiminnan kehityksen kulmakivistä. Työmaan ja tehtaan välisessä kommunikaatiossa on parannettavaa. Kommunikaatiota parantamalla voidaan muun muassa vähentää sekä betoniautojen että valuporukan turhaa odottelua. Kommunikaatiota ja avoimuutta voidaan parantaa lisäämällä vierailuja niin työmaalla kuin tehtaallakin sekä painottamalla informaation kulun nopeuden hyötyjä toiminnassa.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa ensin perehdytään Lean-filosofiaan ja sen sisältämään Jidokan- ja Just-In-Time-periaatteisiin. Tämän jälkeen teoriaosuutta jatketaan perehtymällä paikallavalurakentamiseen pääpiirteittäin. Näiden kahden teoreettisen osa-alueen tarkoitus on luoda yleiskuva tutkimuskohteesta.
Opinnäytetyössä toteutettiin kysely- sekä kenttätutkimus. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli hahmottaa Lujabetonin toimitusten nykytila sekä mahdolliset ongelmakohdat asiakkaan näkökulmasta. Kenttätutkimuksessa perehdyttiin erityisesti kyselytutkimuksessa esiin nousseisiin kolmeen kohtaan: toimitussyklit, työmaan ja tehtaan välinen kommunikaatio sekä betoniauton kuljettajien toiminta. Toimitussyklejä mitattiin kellottamalla betoniautojen saapumista, siirtymiä työmaalla sekä tyhjennysaikaa. Tämän lisäksi kenttätutkimuksessa tehtiin yleisiä havaintoja toiminnasta.
Opinnäytetyössä ilmenee, että toimitussyklit olivat pääpiirteittäin oikea-aikaisen toimituksen rajoissa, mikä kyselytutkimuksen perusteella on ± 10 minuuttia. Ymmärrys oikea-aikaisen toimituksen merkityksestä asiakkaalle tärkeänä arvona tulisi olla valmisbetonitoimittajan yksi toiminnan kehityksen kulmakivistä. Työmaan ja tehtaan välisessä kommunikaatiossa on parannettavaa. Kommunikaatiota parantamalla voidaan muun muassa vähentää sekä betoniautojen että valuporukan turhaa odottelua. Kommunikaatiota ja avoimuutta voidaan parantaa lisäämällä vierailuja niin työmaalla kuin tehtaallakin sekä painottamalla informaation kulun nopeuden hyötyjä toiminnassa.