Työnantajamielikuvaan vaikuttavat tekijät rekrytointiprosessissa
Järvinen, Antti (2023)
Järvinen, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia työnantajamielikuvan kehittymistä rekrytointiprosessin eri vaiheissa Elisalla. Teoriaosuudessa käsitellään työnantajamielikuvaa yleisellä tasolla, sekä tarkastellaan onnistuneeseen rekrytointiprosessin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusosuus toteutettiin haastattelemalla kuutta Elisalla palveluneuvojana työskentelevää henkilöä, jotka kertoivat rekrytointikokemuksistaan ja mielikuvan muutoksista rekrytointiprosessin aikana. Tutkimuksessa saadut tulokset tarjosivat arvokasta tietoa yrityksen rekrytointiprosessien parantamiseksi ja työnantajamielikuvan vahvistamiseksi.
Haastatteluissa alle puolen vuoden ajan Elisalla työskennelleet palveluneuvojat kertoivat kokemuksistaan rekrytointiprosessin eri vaiheissa, alkaen työpaikkailmoituksen näkemisestä aina työhaastatteluun ja perehdytykseen saakka. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat, että rekrytointiprosessin aikana palveluneuvojille muovautui mielikuva Elisasta työnantajana ja onnistunut rekrytointiprosessi vahvisti olemassa olevia mielikuvia.
Haastatteluissa esiin nousseiden rekrytointiprosessin haasteiden perusteella luotiin kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelmassa esitettiin käytännön toimenpiteitä, joiden avulla rekrytointiprosessia voitaisiin entisestään parantaa osaavan ja sitoutuvan työvoiman löytämiseksi, sekä positiivisen työnantajamielikuvan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Haastatteluissa alle puolen vuoden ajan Elisalla työskennelleet palveluneuvojat kertoivat kokemuksistaan rekrytointiprosessin eri vaiheissa, alkaen työpaikkailmoituksen näkemisestä aina työhaastatteluun ja perehdytykseen saakka. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat, että rekrytointiprosessin aikana palveluneuvojille muovautui mielikuva Elisasta työnantajana ja onnistunut rekrytointiprosessi vahvisti olemassa olevia mielikuvia.
Haastatteluissa esiin nousseiden rekrytointiprosessin haasteiden perusteella luotiin kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelmassa esitettiin käytännön toimenpiteitä, joiden avulla rekrytointiprosessia voitaisiin entisestään parantaa osaavan ja sitoutuvan työvoiman löytämiseksi, sekä positiivisen työnantajamielikuvan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.