Pankkitoiminnan sääntely asiakkaan tuntemisen toteuttamisessa
Koskela, Patrik (2023)
Koskela, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127305
Tiivistelmä
Tämä laadullisena työnä toteutettu opinnäyte tarkastelee pankkisääntelyä ja sen ilmentymiä KYC-prosessin muodossa henkilöasiakkuuksien segmentissä. Alati kehittyvä pankkisääntelyn kenttä ohjailee toimialan liiketoimintaa ja ilmenee monin tavoin niin pankkiorganisaatioissa sisäisesti kuin asiakkaillekin. Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä maaliskuu – syyskuu 2023.
Opinnäyte hahmottaa pankkisääntelyä kokonaisuutena ja kohdentuu KYC-prosessiin sekä sen liitännäisiin teemoihin, kuten rahanpesun estämiseen. Työn tietoperusta jakautuu kahteen päälukuun, jotka käsittelevät pankkisääntelyä ja asiakkaan tuntemisen KYC-prosessia. Tietoperustan jälkeen empiirisessä osiossa toteutettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut, joiden avulla tutkittiin ammattikunnan asiantuntijoiden näkemyksiä ja pankkitoiminnan sääntelyn ilmentymiä asiakkaan tuntemisen toteuttamisessa.
Tutkimuksen tulokset kattavat sääntelyn kehityksen vaikutukset henkilöasiakassegmentin palvelutilanteissa, sääntelyn edellytysten aiheuttamien tulkinnallisten haasteiden tunnistamisen, KYC-kysymysten resursoinnin tarkastelun, keskustelua sääntelyn vaateiden toteutumisen valvonnasta pankkiorganisaatioiden sisällä sekä arvion KYC-kokonaisuuteen liittyvän sääntelyn tavoitteiden saavuttamisesta sekä tulevaisuudesta.
Opinnäytteen tutkimuksen taustalla vaikuttaa tarve ymmärtää sääntelyn tosiasiallinen merkitys ja tavoitteet sekä tavoite tehostaa ymmärrystä ja keinoja niiden tavoitteiden saavuttamiseen. Opinnäytteen avulla henkilöasiakassegmenttiin kuuluvat saavat myös tarvittavan tiedon ja ymmärryksen koskien pankkien tiedonkeruuta henkilöasiakkuuksien parissa. Pankit selvittävät asiakkailtaan monenlaisia asioita, kuten PEP-statusta sekä tavallisen pankkiasioinnin piirteitä. Asiakkaiden ymmärtäessä, miksi näitä selvityksiä toteutetaan, on hyödyt molemminpuolisia. Asiakkaiden asioinnista tulee sujuvampaa ja miellyttävämpää, ilmoitusvelvollisen aseman omaavana pankkien palvelutilanteet sujuvoittuvat ja pankkisääntelyn tosiasialliset tavoitteet kyetään mahdollisesti paremmin täyttämään. Tätä tukee asiakkaiden kasvava tietoisuus asiointinsa turvallisuudesta huolehtivan pankin toimista, ymmärrys yhteiskunnallisesti yleishyödyllisten toimien tukemisesta sekä pankkien toimihenkilöiden tasalaatuisempi osaaminen KYC-kokonaisuuden äärellä.
Opinnäyte hahmottaa pankkisääntelyä kokonaisuutena ja kohdentuu KYC-prosessiin sekä sen liitännäisiin teemoihin, kuten rahanpesun estämiseen. Työn tietoperusta jakautuu kahteen päälukuun, jotka käsittelevät pankkisääntelyä ja asiakkaan tuntemisen KYC-prosessia. Tietoperustan jälkeen empiirisessä osiossa toteutettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut, joiden avulla tutkittiin ammattikunnan asiantuntijoiden näkemyksiä ja pankkitoiminnan sääntelyn ilmentymiä asiakkaan tuntemisen toteuttamisessa.
Tutkimuksen tulokset kattavat sääntelyn kehityksen vaikutukset henkilöasiakassegmentin palvelutilanteissa, sääntelyn edellytysten aiheuttamien tulkinnallisten haasteiden tunnistamisen, KYC-kysymysten resursoinnin tarkastelun, keskustelua sääntelyn vaateiden toteutumisen valvonnasta pankkiorganisaatioiden sisällä sekä arvion KYC-kokonaisuuteen liittyvän sääntelyn tavoitteiden saavuttamisesta sekä tulevaisuudesta.
Opinnäytteen tutkimuksen taustalla vaikuttaa tarve ymmärtää sääntelyn tosiasiallinen merkitys ja tavoitteet sekä tavoite tehostaa ymmärrystä ja keinoja niiden tavoitteiden saavuttamiseen. Opinnäytteen avulla henkilöasiakassegmenttiin kuuluvat saavat myös tarvittavan tiedon ja ymmärryksen koskien pankkien tiedonkeruuta henkilöasiakkuuksien parissa. Pankit selvittävät asiakkailtaan monenlaisia asioita, kuten PEP-statusta sekä tavallisen pankkiasioinnin piirteitä. Asiakkaiden ymmärtäessä, miksi näitä selvityksiä toteutetaan, on hyödyt molemminpuolisia. Asiakkaiden asioinnista tulee sujuvampaa ja miellyttävämpää, ilmoitusvelvollisen aseman omaavana pankkien palvelutilanteet sujuvoittuvat ja pankkisääntelyn tosiasialliset tavoitteet kyetään mahdollisesti paremmin täyttämään. Tätä tukee asiakkaiden kasvava tietoisuus asiointinsa turvallisuudesta huolehtivan pankin toimista, ymmärrys yhteiskunnallisesti yleishyödyllisten toimien tukemisesta sekä pankkien toimihenkilöiden tasalaatuisempi osaaminen KYC-kokonaisuuden äärellä.