Ohjelmistotuotantoprosessin kehittäminen Case: oppimisympäristön hallinnointiliittymä
Tuovinen, Markku (2012)
Tuovinen, Markku
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää toimeksiantajan käytössä olevan oppimisympäristön hallinnointiliittymää siten, että myös toiminnassa mukana olevilla opettajilla on mahdollisuus käyttää kyseisen sovellusosion toiminnallisuuksia. Opinnäytetyöprosessin projektin yhteydessä tarkasteltiin toimeksiantajan ohjelmistotuotannon vaiheita, etsien mahdollisia ongelmakohtia ja miettien olisiko kehitystyötä mahdollista jatkossa tehdä nykyistä sujuvammin. Työn toimeksiantajana toimi Oulun seudun ammattiopiston yhteydessä toimiva Suomen harjoitusyritysten keskus FINPEC.
Työssä kuvataan ohjelmistotuotannon haasteellisuutta yleisellä tasolla sekä avataan yleisesti hyväksi havaittuja käytänteitä (muun muassa projektinhallinta ja prosessia ohjaavat laadunvarmistukselliset toimenpiteet), joilla kehitysprojekteja on mahdollista viedä sujuvammin ja paremmin lopputuloksin läpi. Näitä hyväksi havaittuja käytänteitä hyödynnettiin opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa. Työn teknisessä toteutuksessa käytettiin Adoben ColdFusion web-ohjelmointiteknologiaa, MySQL-tietokantoja, XHTML-merkintäkieltä, CSS-tyyliohjeita ja JavaScriptiä.
Työn toiminnallisen vaiheen tuloksena julkaistiin uudistettu hallinnointiliittymä, jonka toiminnallisuudet palvelevat oppimisympäristön ylläpitäjiä ja uutta opettajien muodostamaa käyttäjäryhmää. Toimeksiantajan organisaation ohjelmistotuotannon toimintamalleja on tarkoitus kehittää laajemmin lähitulevaisuudessa. Tässä prosessissa on mahdollista hyödyntää tämän työn tuloksia ja kehittämisehdotuksia. The aim of this bachelor thesis was to further develop the management interface of the learning environment which is in daily use of the client. The actual goal was to develop the management interface so that the teachers can also be more involved in using the functionalities of the learning environment. The development process of this thesis included also contemplation of the software engineering process used by the client to enable more fluent work processes in the future. The commissioner of the thesis was Finnish Practice Enterprises Centre (FINPEC) which is part of the Oulu vocational college.
This thesis describes the challenges of software development in a general level and also contemplates the generally accepted good practices (for example project management and quality assurance operations) which enable better results in development projects. These good practices were used during the functional phase of this study. In a technical point of view the following technologies were used during this project: Adobe ColdFusion, MySQL databases, XHTML markup language, CSS stylesheets and JavaScript.
As a result of this thesis functional phase a new management interface was launched for the administrators and for the teachers as a new users group of the learning environment. The software engineering processes used by FINPEC will be further developed in the near future. The results and development ideas of this study may be used during this process.
Työssä kuvataan ohjelmistotuotannon haasteellisuutta yleisellä tasolla sekä avataan yleisesti hyväksi havaittuja käytänteitä (muun muassa projektinhallinta ja prosessia ohjaavat laadunvarmistukselliset toimenpiteet), joilla kehitysprojekteja on mahdollista viedä sujuvammin ja paremmin lopputuloksin läpi. Näitä hyväksi havaittuja käytänteitä hyödynnettiin opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa. Työn teknisessä toteutuksessa käytettiin Adoben ColdFusion web-ohjelmointiteknologiaa, MySQL-tietokantoja, XHTML-merkintäkieltä, CSS-tyyliohjeita ja JavaScriptiä.
Työn toiminnallisen vaiheen tuloksena julkaistiin uudistettu hallinnointiliittymä, jonka toiminnallisuudet palvelevat oppimisympäristön ylläpitäjiä ja uutta opettajien muodostamaa käyttäjäryhmää. Toimeksiantajan organisaation ohjelmistotuotannon toimintamalleja on tarkoitus kehittää laajemmin lähitulevaisuudessa. Tässä prosessissa on mahdollista hyödyntää tämän työn tuloksia ja kehittämisehdotuksia.
This thesis describes the challenges of software development in a general level and also contemplates the generally accepted good practices (for example project management and quality assurance operations) which enable better results in development projects. These good practices were used during the functional phase of this study. In a technical point of view the following technologies were used during this project: Adobe ColdFusion, MySQL databases, XHTML markup language, CSS stylesheets and JavaScript.
As a result of this thesis functional phase a new management interface was launched for the administrators and for the teachers as a new users group of the learning environment. The software engineering processes used by FINPEC will be further developed in the near future. The results and development ideas of this study may be used during this process.