Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma
Nurminen, Matti (2023)
Nurminen, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelmasta toimenpide 10. Toimenpiteenä on esitetty, että pyöräilyn pääverkon tulisi ohjata liikenne- ja katusuunnittelua. Työntilaajan tahtotila oli tutkia, kuinka kaupungin halki saataisiin kulkemaan mahdollisimman toimiva pääväylä, jonka ympärille pääverkko muodostuisi. Tavoitteena oli nähdä millaisia eri reittejä ja poikkileikkausmalleja katualueille on mahdollista toteuttaa.
Työn tilaajana toimi Valkeakosken kaupunki ja työnohjaajana toimi yhdyskuntatekniikan päällikkö Timo Lamminpää. Hämeen ammattikorkeakoulusta työn ohjaajana toimi Sonja Heikkinen.
Työn lähtökohtana toimi Swecon tekemän raportti Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma ja työn tilaajan antamat tavoitteet. Työssä hyödynnettiin aiemmin tehtyjä selvityksiä, asiantuntijahaastatteluja omaa paikallistuntemusta. Työssä huomioitiin uuden tieliikennelain vaatimukset ja otettiin huomioon Väyläviraston uusin ohje pyöräliikenteen suunnittelulle. Pääverkon suunnittelussa käytettiin apuna Traficomin henkilöliikennetutkimusta, jotta reitit kattaisivat mahdollisimman hyvin käyttäjille tyypillisten matkojen kohteet.
Työssä laadittiin eri vaihtoja liikennejärjestelyille, joista vertailun perusteella paras vaihtoehto oli kaksisuuntainen pyörätie. Pääverkko rajattiin käsittämään ainoastaan pääväylän ja luokan 1 reitit. Pääverkko rakennettiin pääväylän ympärille yhdistämään tärkeät saavutettavat kohteet ja asuinalueet toisiinsa.
Kunnossapito on oleellinen osa toimivaa pyöräverkkoa, koska ilman riittävää kunnossapitoa ihmiset kokevat pyöräilyn turvattomaksi matkustustavaksi ja valitsevat silloin esimerkiksi henkilöauton pyöräilyn sijasta. Työssä tehtiin ehdotus kunnossapitoa ohjaavaa luokittelua varten ja esimerkki toimivasta talvikunnossapidosta.
Työn tilaajana toimi Valkeakosken kaupunki ja työnohjaajana toimi yhdyskuntatekniikan päällikkö Timo Lamminpää. Hämeen ammattikorkeakoulusta työn ohjaajana toimi Sonja Heikkinen.
Työn lähtökohtana toimi Swecon tekemän raportti Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma ja työn tilaajan antamat tavoitteet. Työssä hyödynnettiin aiemmin tehtyjä selvityksiä, asiantuntijahaastatteluja omaa paikallistuntemusta. Työssä huomioitiin uuden tieliikennelain vaatimukset ja otettiin huomioon Väyläviraston uusin ohje pyöräliikenteen suunnittelulle. Pääverkon suunnittelussa käytettiin apuna Traficomin henkilöliikennetutkimusta, jotta reitit kattaisivat mahdollisimman hyvin käyttäjille tyypillisten matkojen kohteet.
Työssä laadittiin eri vaihtoja liikennejärjestelyille, joista vertailun perusteella paras vaihtoehto oli kaksisuuntainen pyörätie. Pääverkko rajattiin käsittämään ainoastaan pääväylän ja luokan 1 reitit. Pääverkko rakennettiin pääväylän ympärille yhdistämään tärkeät saavutettavat kohteet ja asuinalueet toisiinsa.
Kunnossapito on oleellinen osa toimivaa pyöräverkkoa, koska ilman riittävää kunnossapitoa ihmiset kokevat pyöräilyn turvattomaksi matkustustavaksi ja valitsevat silloin esimerkiksi henkilöauton pyöräilyn sijasta. Työssä tehtiin ehdotus kunnossapitoa ohjaavaa luokittelua varten ja esimerkki toimivasta talvikunnossapidosta.