Rokua Health & Spa:n yrityskuvatutkimus
Mäkinen, Merja (2012)
Mäkinen, Merja
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen on Rokua health spa:n ulkoinen yrityskuva. Rokua health & spa, entinen Rokuan kuntokeskus, tunnetaan erityisesti kuntoutustoiminnastaan. Jo vuosien ajan Rokua health & spa on tarjonnut myös monipuolisia hyvinvointi-, kokous- ja lomapalveluita sekä yrityksille, järjestöille, että yksittäisille asiakkaille. Tavoitteena oli selvittää millaisena Rokua health & spa nähdään nykyään ja tutkimustulosten perusteella hyödyntää tulevaisuudessa palveluiden eri osa-alueiden kehittämistä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yritykset, yhdistykset ja järjestöt. Tutkimuksessa ei ollut mukana kuntoutuspalvelut.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin yrityskuvaan liittyviä asioita. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös palveluyrityksen markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyviä asioita sekä brändiä. Rokua health & spa:n yrityskuvan muodostumiselle antaa oman merkityksen koko Rokuan aluetta koskeva Rokua-brändi. Tutkimuksen luotettavuuteen liittyvää teoriaa käsittelen tutkimuksen empiirisessä osassa.
Tutkimus suoritettiin Internet-kyselynä. Kohderyhmälle lähetettiin sähköposti, jossa oli linkki kyselyyn. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2011. Otoskoko oli 501, joista kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusotetta. Kyselyyn vastanneista yli 80 % oli käyttänyt Rokua health & spa:n palveluja. Kysely toteutettiin käyttämällä Webpropol-ohjelmaa. Tulosten analysoinnissa käytettiin sekä Webpropol- että Excel-ohjelmia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Rokua health & spa:n yrityskuvaa pidettiin kokonaisuutena hyvänä. Tulokset osoittivat kuitenkin, että Rokua health & spa:ta pidetään edelleenkin iäkkäämpien ihmisten kohtaamispaikkana. Rokua health & spa:n panostus markkinointiin oli huomattu, mutta lisää tiedottamista monipuolisista palveluista vielä toivottiin. Vastaajat eivät erottaneet Rokua health & spa:ta muista kilpailijoista kovinkaan hyvin. Tästä yrityskuvatutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Rokua health & spa:n erityisesti nuoremmalle väestölle kohdennetussa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin yrityskuvaan liittyviä asioita. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös palveluyrityksen markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyviä asioita sekä brändiä. Rokua health & spa:n yrityskuvan muodostumiselle antaa oman merkityksen koko Rokuan aluetta koskeva Rokua-brändi. Tutkimuksen luotettavuuteen liittyvää teoriaa käsittelen tutkimuksen empiirisessä osassa.
Tutkimus suoritettiin Internet-kyselynä. Kohderyhmälle lähetettiin sähköposti, jossa oli linkki kyselyyn. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2011. Otoskoko oli 501, joista kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusotetta. Kyselyyn vastanneista yli 80 % oli käyttänyt Rokua health & spa:n palveluja. Kysely toteutettiin käyttämällä Webpropol-ohjelmaa. Tulosten analysoinnissa käytettiin sekä Webpropol- että Excel-ohjelmia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Rokua health & spa:n yrityskuvaa pidettiin kokonaisuutena hyvänä. Tulokset osoittivat kuitenkin, että Rokua health & spa:ta pidetään edelleenkin iäkkäämpien ihmisten kohtaamispaikkana. Rokua health & spa:n panostus markkinointiin oli huomattu, mutta lisää tiedottamista monipuolisista palveluista vielä toivottiin. Vastaajat eivät erottaneet Rokua health & spa:ta muista kilpailijoista kovinkaan hyvin. Tästä yrityskuvatutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Rokua health & spa:n erityisesti nuoremmalle väestölle kohdennetussa markkinoinnissa.