Sosiaalisen median hyödyntäminen liikuntakeskuksen liiketoiminnassa: Case Nallisport
Mäkelä, Marjut (2012)
Mäkelä, Marjut
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimivat ja kilpailukykyiset Facebook-sivut Nallikari-Tennis Oy, Nallisport Oy:lle. Sivujen lisäksi luotiin ohjekirja kirjoitetusta teoriasta, jonka tehtävänä on antaa tiivistetty opaspaketti sosiaalisen median hallinnasta ja hyödyntämisestä.
Tutkimusongelmina ovat asiakkaiden saaminen Nallisportiin Facebook-sivujen kautta sekä millaiset sivut ovat oikeanlaiset liiketoimintaa ajatellen. Työn alussa kerrotaan sosiaalisen mediaan liittyvästä teoriasta, kuten sosiaalisen median markkinoinnista ja strategiasta. Näihin keskeisimpinä käsitteinä kuuluvat Web 2.0, osallistuminen, mainonta ja osallistava toiminta. Myös yrityksen sosiaalisen median läsnäolomallia, jonka teoriaa on hyödynnetty itse case Nallisport -luvussa, käydään läpi.
Työn lopuksi laadittiin Nallisportille Facebook-sivut, joita lähdettiin luomaan kilpailija-analyysin avulla. Kilpailijoiksi valittiin neljä naisvaltaista liikuntakeskusta Oulun alueelta: Liikuntakeskus Hukka, Liikku, SATS Finland ja CMS Beauty Center Oulu. Kilpailija-analyysi tehtiin excel-taulukolla, johon listattiin opinnäytetyön teoriaosassa käytyjä asioita. Näitä teoriassa ilmi tulleita seikkoja tarkasteltiin kilpailijoiden Facebook-sivuilta ja niille annettiin arvosanoja. Lopuksi jokaiselle asialle ja kilpailijalle laskettiin keskiarvo, joita analysoidaan luvussa Kilpailija-analyysin tulokset.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, yrityksen on hyvä olla kuuntelija, joka on vuorovaikutuksessa potentiaalisen asiakkaan kanssa. On tärkeää, että asiakas tuntee itsensä merkitykselliseksi yrityksen toiminnassa, joten sosiaalisen median hallinta ja markkinointi täytyy olla asiakaslähtöistä. Myös aktiivinen sosiaalisen median päivitys sekä kuvien ja videoiden lataaminen kanavalle tuovat lisäarvoa yritykselle.
Yritykselle, kuten muillekin työn lukijoille, on opinnäytetyöstä varmasti hyötyä. Työ tarjoaa tiivistetyn paketin sosiaalisen median käsitteistä ja ohjeista sosiaalisen median hallintaan. Jatkossa toimeksiantajan Facebook-sivuja olisi hyvä kehittää erilaisin applikaatioin. Olisi myös hyvä miettiä mitä muuta sivuille voi lisätä, mitä tässä työssä ei ole otettu huomioon ja mitkä erottaisivat sivut kilpailijoistaan. The aim of the thesis was to create functional and competitive Facebook pages to the assigner of this work, Nallikari-Tennis Oy, Nallisport Oy. In addition, a handbook based on the theory was created in order to give a compact package of advice on how to use and utilize social media in business.
The research questions to be answered in this thesis were how to get more customers through Facebook pages, and what kind of pages are appropriate considering the business of the company. First, the thesis introduces the theory related to social media, including marketing in social media and the strategy of social media. The relevant terms of these main theories are described as well; they include Web 2.0, attendance, advertising and participatory action. The model about the presence of an organization in social media is discussed, and this theory is also used in connection with the description of the case Nallisport.
As a result, Facebook pages were created with the help of analyzing the assigner’s competitors. Four competitors in Oulu area were selected for this analysis, and these are Sport Center Hukka, Liikku, SATS Finland, and CMS Beauty Center Oulu. All of these sport centers have women as their main customers, whereas the assigner itself has mainly men who use its services. The competitors were analyzed with the help of an excel table. In the table, the key issues from the theoretical parts of the thesis were listed. These issues were found in the competitors’ Facebook pages. After that, the issues were graded and, finally, an average was calculated for every issue and competitor. In the end, these figures were analyzed.
The results indicated that in social media, like in Facebook, it is good for an organization to be a listener who is interacting with its potential customers. It is important for a customer to feel important. This is why the social media used in an organization should be customer-oriented. An active updating and uploading photos and videos also bring value to an organization.
This thesis will provide a useful and compact package of the terms that are related to social media and the advice of how to control social media. In the future, the assigner’s Facebook pages should be developed using different applications. It would be good to consider whether something else can be added to the pages in order to differentiate the assigner’s pages from its competitors.
Tutkimusongelmina ovat asiakkaiden saaminen Nallisportiin Facebook-sivujen kautta sekä millaiset sivut ovat oikeanlaiset liiketoimintaa ajatellen. Työn alussa kerrotaan sosiaalisen mediaan liittyvästä teoriasta, kuten sosiaalisen median markkinoinnista ja strategiasta. Näihin keskeisimpinä käsitteinä kuuluvat Web 2.0, osallistuminen, mainonta ja osallistava toiminta. Myös yrityksen sosiaalisen median läsnäolomallia, jonka teoriaa on hyödynnetty itse case Nallisport -luvussa, käydään läpi.
Työn lopuksi laadittiin Nallisportille Facebook-sivut, joita lähdettiin luomaan kilpailija-analyysin avulla. Kilpailijoiksi valittiin neljä naisvaltaista liikuntakeskusta Oulun alueelta: Liikuntakeskus Hukka, Liikku, SATS Finland ja CMS Beauty Center Oulu. Kilpailija-analyysi tehtiin excel-taulukolla, johon listattiin opinnäytetyön teoriaosassa käytyjä asioita. Näitä teoriassa ilmi tulleita seikkoja tarkasteltiin kilpailijoiden Facebook-sivuilta ja niille annettiin arvosanoja. Lopuksi jokaiselle asialle ja kilpailijalle laskettiin keskiarvo, joita analysoidaan luvussa Kilpailija-analyysin tulokset.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, yrityksen on hyvä olla kuuntelija, joka on vuorovaikutuksessa potentiaalisen asiakkaan kanssa. On tärkeää, että asiakas tuntee itsensä merkitykselliseksi yrityksen toiminnassa, joten sosiaalisen median hallinta ja markkinointi täytyy olla asiakaslähtöistä. Myös aktiivinen sosiaalisen median päivitys sekä kuvien ja videoiden lataaminen kanavalle tuovat lisäarvoa yritykselle.
Yritykselle, kuten muillekin työn lukijoille, on opinnäytetyöstä varmasti hyötyä. Työ tarjoaa tiivistetyn paketin sosiaalisen median käsitteistä ja ohjeista sosiaalisen median hallintaan. Jatkossa toimeksiantajan Facebook-sivuja olisi hyvä kehittää erilaisin applikaatioin. Olisi myös hyvä miettiä mitä muuta sivuille voi lisätä, mitä tässä työssä ei ole otettu huomioon ja mitkä erottaisivat sivut kilpailijoistaan.
The research questions to be answered in this thesis were how to get more customers through Facebook pages, and what kind of pages are appropriate considering the business of the company. First, the thesis introduces the theory related to social media, including marketing in social media and the strategy of social media. The relevant terms of these main theories are described as well; they include Web 2.0, attendance, advertising and participatory action. The model about the presence of an organization in social media is discussed, and this theory is also used in connection with the description of the case Nallisport.
As a result, Facebook pages were created with the help of analyzing the assigner’s competitors. Four competitors in Oulu area were selected for this analysis, and these are Sport Center Hukka, Liikku, SATS Finland, and CMS Beauty Center Oulu. All of these sport centers have women as their main customers, whereas the assigner itself has mainly men who use its services. The competitors were analyzed with the help of an excel table. In the table, the key issues from the theoretical parts of the thesis were listed. These issues were found in the competitors’ Facebook pages. After that, the issues were graded and, finally, an average was calculated for every issue and competitor. In the end, these figures were analyzed.
The results indicated that in social media, like in Facebook, it is good for an organization to be a listener who is interacting with its potential customers. It is important for a customer to feel important. This is why the social media used in an organization should be customer-oriented. An active updating and uploading photos and videos also bring value to an organization.
This thesis will provide a useful and compact package of the terms that are related to social media and the advice of how to control social media. In the future, the assigner’s Facebook pages should be developed using different applications. It would be good to consider whether something else can be added to the pages in order to differentiate the assigner’s pages from its competitors.