Tuoksumarkkinointi kauneudenhoitoalalla
Aaltolahti, Rita (2014)
Aaltolahti, Rita
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914287
Tiivistelmä
Tuoksumarkkinointi on uusi, ajankohtainen ja trendikäs markkinointimuoto. Tuoksuja on paljon ja ne houkuttelevat meitä kaikkia ja auttavat rakentamaan yrityksen imagoa ja brändiä. Tunnistettavuus ja muistettavuus ovat keskeisiä asioita tuoksumarkkinoinnissa. Tuoksut vaikuttavat ostopäätöksiimme ja auttavat täten kauneudenhoitoalan yrityksiä saamaan myyntivoittoa.
Opinnäytetyössäni luon tuoksumarkkinointisuunnitelman Silja Serenade:lla sijaitsevaan Luxury-myymälään. Vaihe vaiheelta esittelen tuoksumarkkinointisuunnitelman etenemistä sekä huomioitavia seikkoja, miten tuoksumarkkinoinnista tulee tehokas laivan tarpeisiin. Kansainväliset yritykset, jotka käyttävät tuoksumarkkinointia, antavat taustatukea miten toteuttaa tuoksumarkkinointi kansainvälisessä ympäristössä Silja Serenade:lla. Tuoksumarkkinointisuunnitelma pitää sisällään niin tuoksun suunnittelun, tuoksumarkkinoinnin käytännön toteuttamissuunnitelman sekä uuden tuotesarjan luomisidean.
Opinnäytetyössäni käyttämät lähteet antavat kokemuksien kautta tietoa. Yksi tärkeimmistä lähteistä on oma työkokemukseni Silja Serenade:lla myyjänä parfyymien parissa. Opinnäytetyöni antaa selkeän kuvan kauneudenhoitoalan yrityksille erilaisten työkalujen ja lähteiden ansiosta miksi on kannattavaa omistautua tuoksumarkkinoinnille.
Opinnäytetyössäni luon tuoksumarkkinointisuunnitelman Silja Serenade:lla sijaitsevaan Luxury-myymälään. Vaihe vaiheelta esittelen tuoksumarkkinointisuunnitelman etenemistä sekä huomioitavia seikkoja, miten tuoksumarkkinoinnista tulee tehokas laivan tarpeisiin. Kansainväliset yritykset, jotka käyttävät tuoksumarkkinointia, antavat taustatukea miten toteuttaa tuoksumarkkinointi kansainvälisessä ympäristössä Silja Serenade:lla. Tuoksumarkkinointisuunnitelma pitää sisällään niin tuoksun suunnittelun, tuoksumarkkinoinnin käytännön toteuttamissuunnitelman sekä uuden tuotesarjan luomisidean.
Opinnäytetyössäni käyttämät lähteet antavat kokemuksien kautta tietoa. Yksi tärkeimmistä lähteistä on oma työkokemukseni Silja Serenade:lla myyjänä parfyymien parissa. Opinnäytetyöni antaa selkeän kuvan kauneudenhoitoalan yrityksille erilaisten työkalujen ja lähteiden ansiosta miksi on kannattavaa omistautua tuoksumarkkinoinnille.