Liiketoimintasuunnitelma sisustusalan yritykselle
Mäenpää, Terhi; Savela, Hannele (2012)
Mäenpää, Terhi
Savela, Hannele
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626951
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia pienelle sisustusalan yritykselle liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla yritystä voitaisiin kehittää ja tehdä päätöksiä tulevaisuutta varten. Koska yrittäjällä ei ollut liiketoimintasuunnitelmaa toimintansa apuna, suunnitelman tekeminen toimeksiantajalle oli tarpeellinen. Työssä haettiin keinoja erottautumiseen, sillä erottautuminen voi olla kilpailukeino yrityksessä. Liiketoimintasuunnitelma voi olla joko suullinen tai kirjallinen ja se toimii apuvälineenä yritystoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Työssä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Tietoperustana käytettiin markkinoinnin ja taloushallinnon kirjallisuutta ja erilaisia internetsivuja.
Työssä analysoitiin kohdeyrityksen lähtökohtatilanne, tehtiin ympäristöanalyysi, yritystä tarkasteltiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin ja PESTE- analyysin kautta. Yritykselle tehtiin SWOT -analyysi. Määriteltiin tavoitteet ja päämäärät, suunniteltiin liiketoimintastrategia Porterin kilpailustrategian ja liikeidea-analyysin avulla.
Kohdeyritykselle tehtiin markkinointisuunnitelma vuodelle 2012. Samaa suunnitelmaa voidaan käyttää muinakin vuosina, täsmentäen tapahtumia ja keinoja olla näkyvillä. Kohdeyritykselle tehtiin myös taloussuunnitelma ensimmäisen toimintavuoden loppuun ja kahdelle seuraavalle tilikaudelle. Työssä mietittiin myös yrityksen riskejä.
Kilpailijoita havainnoitaessa kävi selväksi, että menestyvillä kilpailijoilla oli sisustustarvikkeiden lisäksi valikoimissaan muutakin kuin sisustustarvikkeita. Yrityksen myyntiä tulisi pyrkiä kasvattamaan, että yritystoiminta olisi kannattavaa. Tällä toiminta-asteella työ on hänelle enemmän harrastus sisustuksen parissa. The objective of this study was to develop a business plan for a small interior design firm that helps companies to develop and make decisions for the future. As the entrepreneur did not have a business plan to help its operations, making the plan for the client organisation was necessary. The aim of thesis was to find ways for differentiation because it can be used as a company’s competitive tool. A business plan can be either oral or written, and it can act as a tool for developing of entrepreneurial activities.
This study was carried out by using qualitative research methods. Interviews and observation were used in research. The theoretical background consists of marketing and financial administration literature and various web sites.
First, the company`s current situation was analysed, Porter`s five forces analysis was applied to the company and PESTE analysis was conducted, after which a SWOT analysis was carried out. Then the goals and objectives were defined and a business strategy was designed by using Porter`s competitive strategies and business idea analysis.
A marketing plan for 2012 was drawn up for the company. The same plan can be used after 2012 as well, if the the events and ways to be visible are revised. A financial plan until the end of the company`s first year of operations and for the next two accounting periods was also drawn up. The thesis also considered the company's risks.
When observing the company`s competitors, it became clear that successful competitors had more than just decoration items in their selection. The company should try to increase its sales so that its business would become profitable. At the moment her work is more like a hobby.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Työssä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Tietoperustana käytettiin markkinoinnin ja taloushallinnon kirjallisuutta ja erilaisia internetsivuja.
Työssä analysoitiin kohdeyrityksen lähtökohtatilanne, tehtiin ympäristöanalyysi, yritystä tarkasteltiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin ja PESTE- analyysin kautta. Yritykselle tehtiin SWOT -analyysi. Määriteltiin tavoitteet ja päämäärät, suunniteltiin liiketoimintastrategia Porterin kilpailustrategian ja liikeidea-analyysin avulla.
Kohdeyritykselle tehtiin markkinointisuunnitelma vuodelle 2012. Samaa suunnitelmaa voidaan käyttää muinakin vuosina, täsmentäen tapahtumia ja keinoja olla näkyvillä. Kohdeyritykselle tehtiin myös taloussuunnitelma ensimmäisen toimintavuoden loppuun ja kahdelle seuraavalle tilikaudelle. Työssä mietittiin myös yrityksen riskejä.
Kilpailijoita havainnoitaessa kävi selväksi, että menestyvillä kilpailijoilla oli sisustustarvikkeiden lisäksi valikoimissaan muutakin kuin sisustustarvikkeita. Yrityksen myyntiä tulisi pyrkiä kasvattamaan, että yritystoiminta olisi kannattavaa. Tällä toiminta-asteella työ on hänelle enemmän harrastus sisustuksen parissa.
This study was carried out by using qualitative research methods. Interviews and observation were used in research. The theoretical background consists of marketing and financial administration literature and various web sites.
First, the company`s current situation was analysed, Porter`s five forces analysis was applied to the company and PESTE analysis was conducted, after which a SWOT analysis was carried out. Then the goals and objectives were defined and a business strategy was designed by using Porter`s competitive strategies and business idea analysis.
A marketing plan for 2012 was drawn up for the company. The same plan can be used after 2012 as well, if the the events and ways to be visible are revised. A financial plan until the end of the company`s first year of operations and for the next two accounting periods was also drawn up. The thesis also considered the company's risks.
When observing the company`s competitors, it became clear that successful competitors had more than just decoration items in their selection. The company should try to increase its sales so that its business would become profitable. At the moment her work is more like a hobby.