Asunnonhakijan tietojen vaikutus vuokrasuhteeseen
Aho, Eveliina; Haapaniemi, Heidi (2012)
Aho, Eveliina
Haapaniemi, Heidi
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen vuokrataloyhtiö, joka on halunnut pysyä nimettömänä tässä opinnäytetyössä. Yritys on suurimpia Oulun seudulla toimivia vuokrataloyhtiöitä, joka on ollut toiminnassa Oulussa 1990- luvulta saakka. Asunnonhakijan tietojen vaikutus vuokrasuhteeseen on aiheena toimeksiantajalle merkittävä, sillä työn tuloksien avulla yritys voi edistää onnistuneita ja pitkäkestoisia vuokrasuhteita sekä hyödyntää tuloksia solmittaessa vuokrasuhteita.
Tavoitteena opinnäytetyössä on selvittää, miten asunnonhakijan asunnonhakuvaiheessa sekä vuokrasuhteen aikana antamat tiedot vaikuttavat vuokrataloyhtiön ja vuokralaisen väliseen vuokrasuhteeseen. Työn tarkoituksena on myös auttaa toimeksiantajaa tunnistamaan potentiaaliset ja sopimattomat asunnonhakijat jo asunnonhakutilanteessa ja näin ollen solmia onnistuneita ja pitkäkestoisia vuokrasuhteita.
Tietoperusta käsittelee kahta pääaihetta eli vuokralla asuvien asiakassuhteen elinkaarta sekä henkilötietojen käsittelyä vuokrataloyhtiössä. Vuokralla asuvien asiakassuhteen elinkaaressa käsitellään vuokra-asumista, Oulun vuokra-asuntojen markkinatilannetta, vuokralla asumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä vuokrasuhteen elinkaarta. Henkilötietojen käsittelyssä käydään läpi henkilö- ja luottotietolakia vuokrataloyhtiössä, henkilö- ja luottotietojen käyttämistä vuokrasuhteessa sekä lopulta asunnonhakulomaketta ja asiakastietojärjestelmää vuokrataloyhtiössä. Tutkimusosio tehtiin kvantitatiivisella eli tilastollisella tutkimuksella, jossa käytiin noin tuhat toimeksiantajan asiakastietojärjestelmästä löytyvää vuokrasuhdetta läpi puolen vuoden ajalta. Asiakastietojärjestelmästä otettiin asunnonhakijoiden asunnonhakutilanteen sekä vuokrasuhteen tietoja ja syötettiin ne tilastollisen tutkimuksen ohjelmaan.
Asunnonhakijan tiedoilla on vaikutusta erityisesti vuokrasuhteen laatuun sekä kestoon. Potentiaalisimpia asunnonhakijoita ovat ilman luottotietomerkintöjä hakevat työssäkäyvät nuoret aikuiset sekä yli 50-vuotiaat, joiden on aikomus asua pidempään vuokrataloyhtiön asuinhuoneistossa. Myös nuoret, ilman luottotietomerkintöjä ja opiskelujen takia asuntoa hakevat nuoret ovat potentiaalisia asunnonhakijoita. Sopimattomampia asunnonhakijoita ovat tulosten mukaan keski-ikäiset, luottotietomerkintöjä omaavat muun syyn tai edellisen asunnon irtisanomisen takia asuntoa hakevat henkilöt. Näiden asunnonhakijan tietojen perusteella toimeksiantaja pystyy tulevaisuudessa jo asunnonhakuvaiheessa tunnistamaan potentiaalisimmat asunnonhakijat. This thesis was carried out by a rental housing company in Oulu, which has wanted to stay anon-ymous in this thesis. The company is one of the largest rental housing companies in the region of Oulu and has been operative since the 90’s. The impact of the information of rental house appli-cants’ on tenancy is a significant topic for the mandator because with the results of the thesis the company can work toward successful and long-term tenancies and also utilize the results when making tenancies.
The aim of the thesis is to find out how the information given by house applicants when applying for a rental house and during the tenancy affect the tenancy between the rental housing company and the tenant. The purpose of the thesis is to also help the mandator to recognize potential and unsuitable rental house applicants already when they are applying for a rental house and hence make successful and long-term tenancies.
The life cycle of customers living in rental houses and handling detail in a rental housing company are the two main subjects in the theory of the thesis. In the life cycle of customers living in rental houses the theory discusses living in a rental house, the marketing situation of rental houses in Oulu, the influencing factors of living in rental houses and the life cycle of tenancy. In the part of handling detail the theory concentrates on the law of Personal Data File and consumer credit data in a rental housing company and their uses concerning tenancy and finally the application form and customer register in a rental housing company. The research was carried out with a quantitative, or in other words, a statistical research where approximately one thousand tenancies during six months’ of time found in the mandator’s customer register was processed. Information on rental house applicants during applying for a rental house and tenancy were taken from the cus-tomer register and then entered into a statistical research programme.
A rental house applicant’s information has a special impact on the quality and duration of the tenancy. The most potential applicants are those without any consumer credit data, are working young adults or 50-year-olds who intend to stay long in the apartment of the rental housing company. Young people who apply for a rental house because of studying and are without any consumer credit data are also quite potential rental house applicants. According to the research, more unsuitable rental house applicants are middle-aged and with consumer credit data and who are looking for a rental house because they have dismissed their previous apartment or because of other reasons. With all this information regarding rental house applicants the mandator is able to recognize the most potential rental house applicants in the future.
Tavoitteena opinnäytetyössä on selvittää, miten asunnonhakijan asunnonhakuvaiheessa sekä vuokrasuhteen aikana antamat tiedot vaikuttavat vuokrataloyhtiön ja vuokralaisen väliseen vuokrasuhteeseen. Työn tarkoituksena on myös auttaa toimeksiantajaa tunnistamaan potentiaaliset ja sopimattomat asunnonhakijat jo asunnonhakutilanteessa ja näin ollen solmia onnistuneita ja pitkäkestoisia vuokrasuhteita.
Tietoperusta käsittelee kahta pääaihetta eli vuokralla asuvien asiakassuhteen elinkaarta sekä henkilötietojen käsittelyä vuokrataloyhtiössä. Vuokralla asuvien asiakassuhteen elinkaaressa käsitellään vuokra-asumista, Oulun vuokra-asuntojen markkinatilannetta, vuokralla asumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä vuokrasuhteen elinkaarta. Henkilötietojen käsittelyssä käydään läpi henkilö- ja luottotietolakia vuokrataloyhtiössä, henkilö- ja luottotietojen käyttämistä vuokrasuhteessa sekä lopulta asunnonhakulomaketta ja asiakastietojärjestelmää vuokrataloyhtiössä. Tutkimusosio tehtiin kvantitatiivisella eli tilastollisella tutkimuksella, jossa käytiin noin tuhat toimeksiantajan asiakastietojärjestelmästä löytyvää vuokrasuhdetta läpi puolen vuoden ajalta. Asiakastietojärjestelmästä otettiin asunnonhakijoiden asunnonhakutilanteen sekä vuokrasuhteen tietoja ja syötettiin ne tilastollisen tutkimuksen ohjelmaan.
Asunnonhakijan tiedoilla on vaikutusta erityisesti vuokrasuhteen laatuun sekä kestoon. Potentiaalisimpia asunnonhakijoita ovat ilman luottotietomerkintöjä hakevat työssäkäyvät nuoret aikuiset sekä yli 50-vuotiaat, joiden on aikomus asua pidempään vuokrataloyhtiön asuinhuoneistossa. Myös nuoret, ilman luottotietomerkintöjä ja opiskelujen takia asuntoa hakevat nuoret ovat potentiaalisia asunnonhakijoita. Sopimattomampia asunnonhakijoita ovat tulosten mukaan keski-ikäiset, luottotietomerkintöjä omaavat muun syyn tai edellisen asunnon irtisanomisen takia asuntoa hakevat henkilöt. Näiden asunnonhakijan tietojen perusteella toimeksiantaja pystyy tulevaisuudessa jo asunnonhakuvaiheessa tunnistamaan potentiaalisimmat asunnonhakijat.
The aim of the thesis is to find out how the information given by house applicants when applying for a rental house and during the tenancy affect the tenancy between the rental housing company and the tenant. The purpose of the thesis is to also help the mandator to recognize potential and unsuitable rental house applicants already when they are applying for a rental house and hence make successful and long-term tenancies.
The life cycle of customers living in rental houses and handling detail in a rental housing company are the two main subjects in the theory of the thesis. In the life cycle of customers living in rental houses the theory discusses living in a rental house, the marketing situation of rental houses in Oulu, the influencing factors of living in rental houses and the life cycle of tenancy. In the part of handling detail the theory concentrates on the law of Personal Data File and consumer credit data in a rental housing company and their uses concerning tenancy and finally the application form and customer register in a rental housing company. The research was carried out with a quantitative, or in other words, a statistical research where approximately one thousand tenancies during six months’ of time found in the mandator’s customer register was processed. Information on rental house applicants during applying for a rental house and tenancy were taken from the cus-tomer register and then entered into a statistical research programme.
A rental house applicant’s information has a special impact on the quality and duration of the tenancy. The most potential applicants are those without any consumer credit data, are working young adults or 50-year-olds who intend to stay long in the apartment of the rental housing company. Young people who apply for a rental house because of studying and are without any consumer credit data are also quite potential rental house applicants. According to the research, more unsuitable rental house applicants are middle-aged and with consumer credit data and who are looking for a rental house because they have dismissed their previous apartment or because of other reasons. With all this information regarding rental house applicants the mandator is able to recognize the most potential rental house applicants in the future.