Ja sit heti aamusta iskä tulee hakemaan miut - vuoropäiväkodin lapset vuorohoidossa
Kylliäinen, Tuula (2014)
Kylliäinen, Tuula
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514222
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli lapsen arkea vuoropäiväkodissa. Lasten vuorohoito päiväkodissa on iltaisin, viikonloppuisin ja öisin järjestettävää hoitoa siten, kun vanhempien työolot sitä vaativat. Vuorohoito päiväkodissa ei ole kovin yleisesti tunnettua, sitä ei ole tutkittu aiemmin laajasti, eikä vuonna 2014 voimassa oleva päivähoitolaki tunne käsitettä vuorohoito.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on lapsen arki vuorohoidossa. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille lapsen kokemuksia siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä asioita vuorohoidossa, onko lapsilla selkeä käsitys päivän kulusta ja millä keinoin vuoropäiväkoti tarjoaa parasta mahdollista hoitoa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin vuoropäiväkodin 3-5 -vuotiaiden vuororyhmässä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivien eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin sekä haastattelemalla että havainnoimalla vuoropäiväkodin lapsia. Lisäksi haastateltiin sekä vuoropäiväkodin johtajaa että lastentarhanopettajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittain.
Haastattelu- ja havainnointiaineiston perusteella ilmeni, että lapsilla on vuorohoidossa hyvä olla. Lapsille vuorohoidossa tärkeää olivat kaverit ja leikki. Lisäksi lapselle itselleen oli tärkeää tietää, ketkä ovat hoidossa samaan aikaan ja milloin kukakin lapsi haetaan kotiin. Vuoropäiväkodin lastentarhanopettaja tavoitteli työssään johdonmukaisuutta, jatkuvuutta ja kiireettömyyttä.
Jatkotutkimuksen aiheita voisivat olla, miten vuoropäiväkodissa aloittava lapsi sopeutuu muuttuvaan ympäristöön, miten lasten ystävyyssuhteita tuetaan vuoropäiväkodissa ja miten ryhmäytymistä vahvistetaan vuoropäiväkodissa. Lisäksi voisi tutkia vanhempien mielipiteitä vuorohoidosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on lapsen arki vuorohoidossa. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille lapsen kokemuksia siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä asioita vuorohoidossa, onko lapsilla selkeä käsitys päivän kulusta ja millä keinoin vuoropäiväkoti tarjoaa parasta mahdollista hoitoa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin vuoropäiväkodin 3-5 -vuotiaiden vuororyhmässä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivien eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin sekä haastattelemalla että havainnoimalla vuoropäiväkodin lapsia. Lisäksi haastateltiin sekä vuoropäiväkodin johtajaa että lastentarhanopettajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittain.
Haastattelu- ja havainnointiaineiston perusteella ilmeni, että lapsilla on vuorohoidossa hyvä olla. Lapsille vuorohoidossa tärkeää olivat kaverit ja leikki. Lisäksi lapselle itselleen oli tärkeää tietää, ketkä ovat hoidossa samaan aikaan ja milloin kukakin lapsi haetaan kotiin. Vuoropäiväkodin lastentarhanopettaja tavoitteli työssään johdonmukaisuutta, jatkuvuutta ja kiireettömyyttä.
Jatkotutkimuksen aiheita voisivat olla, miten vuoropäiväkodissa aloittava lapsi sopeutuu muuttuvaan ympäristöön, miten lasten ystävyyssuhteita tuetaan vuoropäiväkodissa ja miten ryhmäytymistä vahvistetaan vuoropäiväkodissa. Lisäksi voisi tutkia vanhempien mielipiteitä vuorohoidosta.