Tietoliikenneasiantuntijaharjoittelijan päiväkirja
Huhta, Lotta (2023)
Huhta, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526909
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin työharjoittelujakson aikana tietoliikenneasiantuntijaharjoittelijan näkökulmasta seuraamalla harjoittelijan ammatillista kehittymistä kymmenen seurantaviikon ajan. Työ koostuu päivittäisistä merkinnöistä, joita seuraavat viikoittaiset analyysit kymmenen viikon ajanjaksolta. Päiväkirjamerkintöjä ja viikoittaisia analyyseja edeltää lähtötilanteen kuvaus, joka koostuu nykyisen työn analysoinnista, sidosryhmien esittelystä ja työpaikan vuorovaikutustilanteiden kuvailusta.
Työn tavoitteena oli harjoittelijan osaamisen kehittymisen seuranta tietoliikenneosaamisen, ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaitojen sekä vuorovaikutustaitojen kehittymisen kautta. Konkreettisena kehittymisen tavoitteena oli olla itsenäisempi ja itsevarmempi toimija seurantajakson päätyttyä.
Keskeinen tietoperusta koostui alan kirjallisuudesta, oppaista ja artikkeleista. Työharjoittelu tapahtui tieto- ja viestintäteknologia yrityksessä A, joka tuottaa tietoverkko- ja tietoliikennepalveluita asiakkaille ympäri Suomea.
Työ toteutettiin seuraamalla uraa aloittavan tietoliikenneasiantuntijan kehittymistä kohti tietoliikenneasiantuntijuutta kymmenen seurantaviikon ajan. Seuranta toteutettiin työharjoittelujakson aikana aikavälillä 20.3.2023–26.5.2023. Tietoliikenneasiantuntijaharjoittelijan tehtävät liittyivät tietoliikennepalveluiden tuottamiseen asiakkaille. Harjoittelijan työskentely tapahtui pitkälti tietokoneella, ja liittyi konfigurointeihin ja tietoliikenneyhteyksien avaamiseen palvelupyyntöjen perusteella.
Seurantajakson aikana kehittymistä havaittiin kaikilla tarkasteltavilla osa-alueilla. Tietoliikenneosaaminen kehittyi teoriapohjan laajentamisen kautta. Ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaidot kehittyivät muistiinpanojen ylläpidon ja tietämyksen lisääntymisen kautta. Vuorovaikutustaidot kehittyivät ammattisanaston karttumisen kautta.
Seurantajakson aikaiset tavoitteet saavutettiin osittain. Työskentely oli kehittynyt itsenäisempään ja itsevarmempaan suuntaan, mutta haluttuun tasoon ei täysin päästy. Merkittävin kehittämisen kohde jatkossa on ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaitojen jatkokehittäminen. Jatkossa tulisi myös pyrkiä soveltamaan paremmin jo opittua.
Työn tavoitteena oli harjoittelijan osaamisen kehittymisen seuranta tietoliikenneosaamisen, ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaitojen sekä vuorovaikutustaitojen kehittymisen kautta. Konkreettisena kehittymisen tavoitteena oli olla itsenäisempi ja itsevarmempi toimija seurantajakson päätyttyä.
Keskeinen tietoperusta koostui alan kirjallisuudesta, oppaista ja artikkeleista. Työharjoittelu tapahtui tieto- ja viestintäteknologia yrityksessä A, joka tuottaa tietoverkko- ja tietoliikennepalveluita asiakkaille ympäri Suomea.
Työ toteutettiin seuraamalla uraa aloittavan tietoliikenneasiantuntijan kehittymistä kohti tietoliikenneasiantuntijuutta kymmenen seurantaviikon ajan. Seuranta toteutettiin työharjoittelujakson aikana aikavälillä 20.3.2023–26.5.2023. Tietoliikenneasiantuntijaharjoittelijan tehtävät liittyivät tietoliikennepalveluiden tuottamiseen asiakkaille. Harjoittelijan työskentely tapahtui pitkälti tietokoneella, ja liittyi konfigurointeihin ja tietoliikenneyhteyksien avaamiseen palvelupyyntöjen perusteella.
Seurantajakson aikana kehittymistä havaittiin kaikilla tarkasteltavilla osa-alueilla. Tietoliikenneosaaminen kehittyi teoriapohjan laajentamisen kautta. Ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaidot kehittyivät muistiinpanojen ylläpidon ja tietämyksen lisääntymisen kautta. Vuorovaikutustaidot kehittyivät ammattisanaston karttumisen kautta.
Seurantajakson aikaiset tavoitteet saavutettiin osittain. Työskentely oli kehittynyt itsenäisempään ja itsevarmempaan suuntaan, mutta haluttuun tasoon ei täysin päästy. Merkittävin kehittämisen kohde jatkossa on ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaitojen jatkokehittäminen. Jatkossa tulisi myös pyrkiä soveltamaan paremmin jo opittua.