Adult education practices in the Bachelor's Degree Programme in Business Information Systems
Järvelä, Marja-Liisa (2010)
Järvelä, Marja-Liisa
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526882
Tiivistelmä
School of Business and Information Management of Oulu University of Applied Sciences provides the Degree Programme in Business Information Systems as adult education at irregular two- to three-year intervals. At present, there are no degree programme-wide adult education practices to frame the pedagogical and technological design of courses. Without a common frame, the applied practices are teacher specific and thus, incoherent. The main objective of the thesis was to produce the required information for the development of the present adult education practices in order to assist the continuation and regularization of adult education in the future. In practice, the educational practices were studied and documented, the problem areas were identified, and recommendations for improving actions were given.In addition, a preliminary study was conducted to investigate the diverse adult education practices applied by the other Finnish universities of applied sciences in the Degree Programme in Business Information Systems. This was done with the objective of producing information that assists in defining the factors that dictate what makes adult education practices successful. The theoretical part of the thesis consists of a small-scale literature review on the present situation of adult education in Finland and in the Bachelor's Degree Programme in Business Information Systems, and on the fundamentals of adult education. In the empirical part, the adult education practices were studied by theme interviewing the Head of the Degree Programme in Business Information Systems and by means of a teacher questionnaire.The adult education practices of the other Finnish universities of applied sciences were studied by conducting a multiple-case case study with theme interviews as the main method of research material collection. In the School of Business and Information Management of Oulu University of Applied Sciences, the form of adult education in the Bachelor's Degree Programme in Business Information Systems may be defined as web-aided contact education. As a whole, the average ratio of contact education to online education with the present teacher-specific educational practices is 70:30, which sets restrictions on the size of the school's region of operation.As the school merges into one with the Department of Business Studies of Raahe School of Engineering and Business in the beginning of 2011, a logical approach to the development of adult education would be to first agree upon a common adult education strategy (what, where, when, how) and then to prepare degree programme-wide adult education practices in accordance with the strategy. Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikkö tarjoaa aikuiskoulutusta tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa satunnaisesti kahden tai kolmen vuoden väliajoin. Yksikössä ei sovelleta koko koulutusohjelman kattavaa aikuiskoulutuksen toimintamallia, joka määrittelisi opintojaksojen pedagogista ja teknologista suunnittelua. Tämä on johtanut sovellettavien aikuiskoulutuskäytäntöjen kirjavuuteen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tuottaa tarvittava informaatio nykyisten aikuiskoulutuskäytäntöjen yhtenäistämiseksi ja toimintamallin kehittämiseksi edelleen. Kehitystyötä tarvitaan aikuiskoulutuksen jatkuvuuden turvaamiseksi ja vakiinnuttamiseksi tulevaisuudessa. Käytännössä tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata nykyinen toimintamalli, tunnistaa sen ongelmakohdat sekä antaa kehitysehdotuksia.Esiselvityksenä tutkittiin lisäksi muiden suomalaisten ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuskäytäntöjä tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa yleispätevien menestystekijöiden kartoittamiseksi. Opinnäytetyön teoriaosio koostuu pienimuotoisesta kirjallisuuskatsauksesta, joka kattaa aikuiskoulutuksen nykytilanteen Suomessa ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa sekä aikuisten ominaisuudet oppijina, olennaisimmat oppimiskäsitykset ja verkko-opetuksen perusteet. Empiirisessä osiossa aikuiskoulutuksen toimintamalli kartoitettiin koulutusohjelmavastaavan teema-haastattelun ja opettajakyselyn avulla. Muiden suomalaisten ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuskäytäntöjä selvitettiin toteuttamalla usean tapauksen tapaustutkimus, jossa tutkimusmateriaali kerättiin pääasiallisesti teemahaastattelujen avulla.Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön tarjoamassa tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa aikuiskoulutuksen lähi- ja verkko-opetuksen keskimääräinen suhde on tällä hetkellä 70/30. Näin ollen toteutusmuodoksi voidaan määritellä verkkoavusteinen lähiopetus. Voimakkaasti lähiopetuspainotteinen toimintamalli rajoittaa yksikön toiminta-alueen laajuutta, mikä on tärkeää huomioida aikuiskoulutuksen tulevaan kehitystyöhön liittyvässä päätöksenteossa. Liiketalouden yksikön ja samaan ammattikorkeakouluun kuuluvan Raahen tekniikan ja talouden kampuksen Talouden osaston yhdistyessä vuoden 2011 alussa, tehtäväksi tulee sekä yhteisen aikuiskoulutusstrategian laatiminen (mitä, missä, milloin, miten) että koko koulutusohjelman kattavan aikuiskoulutuksen toimintamallin valmistelu.