Verkko-opiskelumateriaalin kehittämishanke: lasten tavallisimmat hätätilanteet ensihoidossa
Leinonen, Karoliina; Vainio, Emily (2023)
Leinonen, Karoliina
Vainio, Emily
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426833
Tiivistelmä
Ensihoidossa kohdataan yleensä hyvin vähän lapsipotilaita, ja tämän takia ensihoitajille ei välttämättä synny rutiinia lapsipotilaiden hoitoon. Lapsipotilaat ovat tämän takia erityinen ryhmä ensihoidossa. Lapsipotilaiden hoitotyössä tulee kiinnittää huomiota lasten fysiologisiin ja psykologisiin erityispiirteisiin. Pienen kokonsa vuoksi lapsipotilaat asettavat erityisvaatimuksia hoitovälineistölle sekä hoidon toteutukselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa verkko-opiskelumateriaalia lasten ja nuorten tavallisimmista hätätilanteista ensihoitajaopiskelijoiden opiskelun tueksi verkko-oppimisalustalle. Itsenäinen verkko-opiskelumateriaali pitää sisällään erilaisia kysymyksiä ja oppimistehtäviä lasten tavallisimmista hätätilanteista. Opinnäytetyön tavoitteena on, että verkko-opiskelumateriaalin avulla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelija voi kerrata ja testata omaa tietotaitoaan lasten tavallisimmista hätätilanteista ja niiden hoidosta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö koostuu verkkopedagogiikan kirjallisuuskatsauksesta sekä kehittämishankkeen suunnittelu- ja tuotantoprosessista sekä valmiin kehittämistyön esittelystä. Opinnäytetyössä on lyhyesti kerrottu lasten fysiologiset ja psykologiset erityispiirteet sekä tavallisimmat hätätilanteet ensihoidossa. Kehittämishankeen verkko-opiskelumateriaali on laadittu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti sekä asiantuntijakonsultaatioiden perusteella. As a rule, very few pediatric patients are encountered in emergency care and because of this, paramedics do not necessarily develop a routine treating children. As a result of that, pediatric patients form a very special group in emergency care. In pediatric care, paramedics must pay attention to the child’s physiological and psychological special features. Due to children’s natural small size pediatric patients demand special requirements regarding treatment equipment and implementation.
The purpose of this thesis was to produce an online learning material regarding children’s most common emergency situations to support paramedic students online studies. The independent online study material was built with various questions and self-learning tasks about pediatric patient’s most common medical emergencies. The objective of this thesis was to help paramedic students from South-Eastern Finland University of Applied Sciences review and test their knowledge of children’s most common medical emergency situations and their treatment.
This thesis was implemented as a development project in cooperation with South-Eastern Finland University of Applied Sciences. It consists of a literature review of online pedagogy, together with the planning and production process of the development project, as well as the presentation of the completed work. The physiologicals and psychologicals special features of children and their most common emergency situations in first aid are briefly described in this thesis. The online learning material for this development project was elaborated in accordance with the principal’s wishes and based on expert consultation on the subject.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa verkko-opiskelumateriaalia lasten ja nuorten tavallisimmista hätätilanteista ensihoitajaopiskelijoiden opiskelun tueksi verkko-oppimisalustalle. Itsenäinen verkko-opiskelumateriaali pitää sisällään erilaisia kysymyksiä ja oppimistehtäviä lasten tavallisimmista hätätilanteista. Opinnäytetyön tavoitteena on, että verkko-opiskelumateriaalin avulla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelija voi kerrata ja testata omaa tietotaitoaan lasten tavallisimmista hätätilanteista ja niiden hoidosta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö koostuu verkkopedagogiikan kirjallisuuskatsauksesta sekä kehittämishankkeen suunnittelu- ja tuotantoprosessista sekä valmiin kehittämistyön esittelystä. Opinnäytetyössä on lyhyesti kerrottu lasten fysiologiset ja psykologiset erityispiirteet sekä tavallisimmat hätätilanteet ensihoidossa. Kehittämishankeen verkko-opiskelumateriaali on laadittu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti sekä asiantuntijakonsultaatioiden perusteella.
The purpose of this thesis was to produce an online learning material regarding children’s most common emergency situations to support paramedic students online studies. The independent online study material was built with various questions and self-learning tasks about pediatric patient’s most common medical emergencies. The objective of this thesis was to help paramedic students from South-Eastern Finland University of Applied Sciences review and test their knowledge of children’s most common medical emergency situations and their treatment.
This thesis was implemented as a development project in cooperation with South-Eastern Finland University of Applied Sciences. It consists of a literature review of online pedagogy, together with the planning and production process of the development project, as well as the presentation of the completed work. The physiologicals and psychologicals special features of children and their most common emergency situations in first aid are briefly described in this thesis. The online learning material for this development project was elaborated in accordance with the principal’s wishes and based on expert consultation on the subject.