Hakukoneoptimoinnin tehostaminen tekoälyllä
Pulkkinen, Miina (2023)
Pulkkinen, Miina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hakukoneoptimoinnin tehostamista tekoälyllä. Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja keskeisenä tutkimusmenetelmänä web-analytiikkaa eli verkkosivuston mittaamista. Empiirinen aineisto koottiin muun muassa hyödyntämällä Google Analytics 4 -työkalua sekä SERPWatcher-työkalua, joiden avulla seurattiin verkkosivuston kävijöitä ja avainsana-analyysin perusteella valittujen hakusanojen sijoittumista hakukonetuloksissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin teknistä, sisäistä ja ulkoista hakukoneoptimointia sekä tekoälyn roolia, sen etiikkaa ja sen hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa. Opinnäytetyön ensisijaisena tutkimusongelmana oli selvittää, miten hakukoneoptimointia voidaan tehostaa tekoälyllä. Sen lisäksi tutkimusongelmina oli selvittää, miten uuden verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä parannetaan ja mitkä ovat hakukoneoptimoinnin tärkeimmät mittarit.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uuden sivuston hakukoneoptimointia voitiin tehostaa tekoälyllä. Voitiin myös todeta, että monipuoliset tekoälyratkaisut voivat auttaa ohjaamaan verkkosivuston sisällön optimointia vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeita ja hakukoneiden ohjeistuksia. Sivusto nousi valituilla avainsanoilla hakukonetuloksiin jo ensimmäisellä tarkastelujaksolla, ja sen näkyvyys hakukonetuloksissa kasvoi tutkimuksen edetessä.
Opinnäytetyön tulokset antavat arvokasta tietoa toimeksiantajan markkinointiosastolle ja mahdollisesti myös muille hakukoneoptimoinnin ammattilaisille, jotka haluavat tehostaa hakukoneoptimointia tekoälyratkaisujen avulla. Toimeksiantajalle toteutettu kehittämissuunnitelma auttoi luomaan prosessin jatkuvalle hakukoneoptimoinnille hyödyntäen tekoälyratkaisuja. The purpose of this thesis was to investigate the enhancement of search engine optimization using artificial intelligence. The research approach employed action research, with web analytics as the central research method, involving the measurement of website performance. Empirical data was collected, including the utilization of tools such as Google Analytics 4 and SERPWatcher, which monitored website visitors and the rankings of selected keywords in search engine results.
In the theoretical framework of the thesis, technical, on-page, and off-page search engine optimization were examined, along with the role of artificial intelligence, its ethical considerations, and its application in search engine optimization. The primary research problem of the thesis was to investigate how search engine optimization can be enhanced with artificial intelligence. In addition, the research problems included finding out how to improve the search engine visibility of a new website and identifying the most important metrics for search engine optimization.
The results of the study demonstrated that the search engine optimization of a new website could be enhanced using artificial intelligence. It was also found that diverse AI solutions could assist in guiding website content optimization to better align with user needs and search engine guidelines. The website began appearing in search engine results for selected keywords during the first observation period, and its visibility improved as the study progressed.
The findings of this thesis provide valuable insights for the client's marketing team and potentially other search engine optimization professionals interested in enhancing their practices with AI solutions. The development plan devised for the client helped establish a continuous process for search engine optimization, leveraging AI solutions.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin teknistä, sisäistä ja ulkoista hakukoneoptimointia sekä tekoälyn roolia, sen etiikkaa ja sen hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa. Opinnäytetyön ensisijaisena tutkimusongelmana oli selvittää, miten hakukoneoptimointia voidaan tehostaa tekoälyllä. Sen lisäksi tutkimusongelmina oli selvittää, miten uuden verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä parannetaan ja mitkä ovat hakukoneoptimoinnin tärkeimmät mittarit.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uuden sivuston hakukoneoptimointia voitiin tehostaa tekoälyllä. Voitiin myös todeta, että monipuoliset tekoälyratkaisut voivat auttaa ohjaamaan verkkosivuston sisällön optimointia vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeita ja hakukoneiden ohjeistuksia. Sivusto nousi valituilla avainsanoilla hakukonetuloksiin jo ensimmäisellä tarkastelujaksolla, ja sen näkyvyys hakukonetuloksissa kasvoi tutkimuksen edetessä.
Opinnäytetyön tulokset antavat arvokasta tietoa toimeksiantajan markkinointiosastolle ja mahdollisesti myös muille hakukoneoptimoinnin ammattilaisille, jotka haluavat tehostaa hakukoneoptimointia tekoälyratkaisujen avulla. Toimeksiantajalle toteutettu kehittämissuunnitelma auttoi luomaan prosessin jatkuvalle hakukoneoptimoinnille hyödyntäen tekoälyratkaisuja.
In the theoretical framework of the thesis, technical, on-page, and off-page search engine optimization were examined, along with the role of artificial intelligence, its ethical considerations, and its application in search engine optimization. The primary research problem of the thesis was to investigate how search engine optimization can be enhanced with artificial intelligence. In addition, the research problems included finding out how to improve the search engine visibility of a new website and identifying the most important metrics for search engine optimization.
The results of the study demonstrated that the search engine optimization of a new website could be enhanced using artificial intelligence. It was also found that diverse AI solutions could assist in guiding website content optimization to better align with user needs and search engine guidelines. The website began appearing in search engine results for selected keywords during the first observation period, and its visibility improved as the study progressed.
The findings of this thesis provide valuable insights for the client's marketing team and potentially other search engine optimization professionals interested in enhancing their practices with AI solutions. The development plan devised for the client helped establish a continuous process for search engine optimization, leveraging AI solutions.