Monitehosilmälasit asiakkaan silmin: kyselytutkimus ikänäköisten monitehosilmälasien käyttäjien ostokäyttäytymisestä
Karvo, Mira; Tuomaala, Sari (2011)
Karvo, Mira
Tuomaala, Sari
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226655
Tiivistelmä
Monitehosilmälasit ovat yleisin näön korjaamisen ratkaisu ikänäköisillä eli yli 40-vuotiailla. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, mitä ikänäköiset asiakkaat pitävät tärkeänä valitessaan monitehosilmälaseja. Eritoten olimme kiinnostuneet siitä, minkälaisia mielikuvia tutkimusjoukollamme on monitehosilmälasien ominaisuuksista ja vallitsevasta hintatasosta sekä hintalaatusuhteesta. Tavoitteenamme oli ymmärtää monitehosilmälaseja käyttävien asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet seikat: ikä, sukupuoli, tulotaso sekä perheen ja tuttavien mielipiteet. Moniteholinssien valinta voi olla kuluttajalle vaikeaa, sillä moniteholinssien valikoima on laajentunut ja ominaisuudet kehittyneet vuosien aikana.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tulokset kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella katugallup-tyyppisesti. Vastaajia oli yhteensä 30. Tulokset analysoitiin SPSS 19.0 for Windows –ohjelmalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että laatua ja palvelua arvostetaan alallamme. Lisäksi hinta koettiin usein merkittäväksi tekijäksi liikettä, kehystä ja linssejä valitessa. Monitehosilmälasien käyttäjien on hankala hahmottaa, onko eri hintaisten moniteholinssien välillä eroavaisuuksia. Linssien ja kehysten valinta koettiinkin vaikeaksi.
Saavutetuilla tiedoilla voidaan kehittää optikkoliikkeiden asiakaspalvelua. Tulosten avulla voidaan mahdollisesti myös kehittää ikänäköisille suunnattua markkinointia.
Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet seikat: ikä, sukupuoli, tulotaso sekä perheen ja tuttavien mielipiteet. Moniteholinssien valinta voi olla kuluttajalle vaikeaa, sillä moniteholinssien valikoima on laajentunut ja ominaisuudet kehittyneet vuosien aikana.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tulokset kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella katugallup-tyyppisesti. Vastaajia oli yhteensä 30. Tulokset analysoitiin SPSS 19.0 for Windows –ohjelmalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että laatua ja palvelua arvostetaan alallamme. Lisäksi hinta koettiin usein merkittäväksi tekijäksi liikettä, kehystä ja linssejä valitessa. Monitehosilmälasien käyttäjien on hankala hahmottaa, onko eri hintaisten moniteholinssien välillä eroavaisuuksia. Linssien ja kehysten valinta koettiinkin vaikeaksi.
Saavutetuilla tiedoilla voidaan kehittää optikkoliikkeiden asiakaspalvelua. Tulosten avulla voidaan mahdollisesti myös kehittää ikänäköisille suunnattua markkinointia.