Autismin kirjon nuorten kokemuksia Ammattiopisto Luovin koulutuskokeiluista
Kylén, Anja (2011)
Kylén, Anja
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226675
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on kuvata millaisia kokemuksia autismin kirjon nuorilla on Ammattiopisto Luovin Oulun yksikön koulutuskokeiluista. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa käytettäväksi koulutuskokeiluiden kehittämistyössä. Ammattiopisto Luovin Oulun yksikössä on kolmenlaisia koulutuskokeiluja: yksikön sisäisiä, Luovin sisäisiä ja ulkoisia. Tässä tutkimuksessa on tutkittu kokemuksia ulkoisista koulutuskokeiluista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Robert J. Havighurstin käsityksistä nuoruuden kehitystehtävistä osana elämänkaariajattelua sekä tiedoista autismin kirjon kasvatuksellisen kuntoutuksen menetelmistä ja Ammattiopisto Luovin ulkoisista koulutuskokeiluista. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on hankittu yksilöteemahaastatteluilla haastattelemalla kolmea koulutuskokeilussa ollutta autismin kirjon nuorta. Heiltä saatua aineistoa on analysoitu aineistolähtöisesti tutkimustehtävittäin, jotka on laadittu mukaillen koulutuskokeilun prosessia hakeutumisesta kokemuksiin koulutuskokeilun merkityksestä nuoren tulevaisuudelle.
Tutkimuksen tulos on, että nuoren omaan päätökseen lähteä koulutuskokeiluun liittyi tunnistettu tarve muutokselle aikaisemmissa suunnitelmissa, tukevaa monitahoista yhteistyötä sekä riittävästi ennakkotietoa. Koulutuskokeilun aikana nuorella koostui ajatus Luovista hänelle sopivana opiskelupaikkana ja koulutuskokeilun jälkeen hänen reittinsä ammatilliseen koulutukseen selkiytyi. Kahdella nuorista tähän tarvittiin vielä toinenkin koulutuskokeilu.
Johtopäätöksenä on että, koulutuskokeilu on näiden kolmen nuoren kohdalla auttanut heitä saavuttamaan yhtä nuoruuden kehitystehtävistä eli ammatinvalintaa. Heidän kokemuksistaan on muodostettu onnistuneen koulutuskokeilun kuvaus sekä mallinnettu osaa nuorten kuntoutuspolusta. Kehittämisehdotukset ovat toimia, joilla autismin kirjon nuoren erityisen tuen tarve voidaan paremmin ottaa huomioon koulutuskokeilujen toteutuksessa. Lisäksi osoitetaan kuntoutuspolulla olevia talouden portteja, joihin vaikuttamalla koulutustakuu voisi paremmin toteutua.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Robert J. Havighurstin käsityksistä nuoruuden kehitystehtävistä osana elämänkaariajattelua sekä tiedoista autismin kirjon kasvatuksellisen kuntoutuksen menetelmistä ja Ammattiopisto Luovin ulkoisista koulutuskokeiluista. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on hankittu yksilöteemahaastatteluilla haastattelemalla kolmea koulutuskokeilussa ollutta autismin kirjon nuorta. Heiltä saatua aineistoa on analysoitu aineistolähtöisesti tutkimustehtävittäin, jotka on laadittu mukaillen koulutuskokeilun prosessia hakeutumisesta kokemuksiin koulutuskokeilun merkityksestä nuoren tulevaisuudelle.
Tutkimuksen tulos on, että nuoren omaan päätökseen lähteä koulutuskokeiluun liittyi tunnistettu tarve muutokselle aikaisemmissa suunnitelmissa, tukevaa monitahoista yhteistyötä sekä riittävästi ennakkotietoa. Koulutuskokeilun aikana nuorella koostui ajatus Luovista hänelle sopivana opiskelupaikkana ja koulutuskokeilun jälkeen hänen reittinsä ammatilliseen koulutukseen selkiytyi. Kahdella nuorista tähän tarvittiin vielä toinenkin koulutuskokeilu.
Johtopäätöksenä on että, koulutuskokeilu on näiden kolmen nuoren kohdalla auttanut heitä saavuttamaan yhtä nuoruuden kehitystehtävistä eli ammatinvalintaa. Heidän kokemuksistaan on muodostettu onnistuneen koulutuskokeilun kuvaus sekä mallinnettu osaa nuorten kuntoutuspolusta. Kehittämisehdotukset ovat toimia, joilla autismin kirjon nuoren erityisen tuen tarve voidaan paremmin ottaa huomioon koulutuskokeilujen toteutuksessa. Lisäksi osoitetaan kuntoutuspolulla olevia talouden portteja, joihin vaikuttamalla koulutustakuu voisi paremmin toteutua.