Varhaiskasvatuksen ruokailuhetkien ilmapiiri ja pedagogiikka: opas ruokailuhetkien arvioinnin tueksi
Väistö, Virpi (2023)
Väistö, Virpi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226664
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Varhaiskasvatuksessa ruokakasvatuksen tärkeä tavoite on, että lapsille kasvaa myönteinen suhde itseensä ja ruokaan. Tavoitteen saavuttamisessa oleellisinta on kasvattajan pedagoginen osaaminen, taito lapsen sensitiiviseen kohtaamiseen sekä lapsen osallisuuden ja mielipiteen kunnioittaminen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Kouvolan varhaiskasvatusyksiköiden ruokailujen ilmapiirin parantaminen ja pedagogiikan vahvistuminen, varhaiskasvatusta ohjaavien määräysten ja suositusten mukaisesti. Tavoitteen saavuttamiseksi päätettiin tuottaa aiheesta opas.
Opinnäytetyönä tuotettiin opas, joka muistuttaa ruokailuja ohjaavista säädöksistä ja suosituksista sekä herättää pohdintoja ja keskusteluja. Opasta voidaan käyttää tiimeillä keskustelun virittäjänä tai arvioinnin tukena silloin, kun halutaan parantaa ruokailujen ilmapiiriä ja arvioida pedagogiikan toteutumista sekä lisätä lasten osallisuutta. Tavoitteena oli auttaa kasvattajia luomaan ruokailuhetkiin lasta kunnioittava, hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Hyödynsaajia ovat loppujen lopuksi varhaiskasvatuksessa olevat lapset silloin, kun kasvattajat onnistuvat kehittämään ja toteuttamaan ruokailuhetkiä tarkoituksenmukaisesti lapsia sensitiivisesti havainnoiden ja kuunnellen. Lapset voivat oppia myönteistä suhtautumista ruokaan, syömiseen ja itseensä ruokakasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
Teorian viitekehyksessä on perehdytty pedagogiseen ruokakasvatukseen, lapsen osallisuuteen sekä aikuisen ja lapsen valtasuhteisiin. Lisäksi opinnäytetyössä on perehdytty ruokailua ohjaavaan varhaiskasvatuslakiin, varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan Terveyttä ja iloa ruoasta -varhaiskasvatuksen ruokailusuositukseen. Opinnäytetyön kirjallisuus tietopohjaa tukemaan kerättiin lasten mielipiteitä ja kokemuksia kyselyllä varhaiskasvatuksen ruokailuhetkistä.
Varhaiskasvatuksessa ruokakasvatuksen tärkeä tavoite on, että lapsille kasvaa myönteinen suhde itseensä ja ruokaan. Tavoitteen saavuttamisessa oleellisinta on kasvattajan pedagoginen osaaminen, taito lapsen sensitiiviseen kohtaamiseen sekä lapsen osallisuuden ja mielipiteen kunnioittaminen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Kouvolan varhaiskasvatusyksiköiden ruokailujen ilmapiirin parantaminen ja pedagogiikan vahvistuminen, varhaiskasvatusta ohjaavien määräysten ja suositusten mukaisesti. Tavoitteen saavuttamiseksi päätettiin tuottaa aiheesta opas.
Opinnäytetyönä tuotettiin opas, joka muistuttaa ruokailuja ohjaavista säädöksistä ja suosituksista sekä herättää pohdintoja ja keskusteluja. Opasta voidaan käyttää tiimeillä keskustelun virittäjänä tai arvioinnin tukena silloin, kun halutaan parantaa ruokailujen ilmapiiriä ja arvioida pedagogiikan toteutumista sekä lisätä lasten osallisuutta. Tavoitteena oli auttaa kasvattajia luomaan ruokailuhetkiin lasta kunnioittava, hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Hyödynsaajia ovat loppujen lopuksi varhaiskasvatuksessa olevat lapset silloin, kun kasvattajat onnistuvat kehittämään ja toteuttamaan ruokailuhetkiä tarkoituksenmukaisesti lapsia sensitiivisesti havainnoiden ja kuunnellen. Lapset voivat oppia myönteistä suhtautumista ruokaan, syömiseen ja itseensä ruokakasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
Teorian viitekehyksessä on perehdytty pedagogiseen ruokakasvatukseen, lapsen osallisuuteen sekä aikuisen ja lapsen valtasuhteisiin. Lisäksi opinnäytetyössä on perehdytty ruokailua ohjaavaan varhaiskasvatuslakiin, varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan Terveyttä ja iloa ruoasta -varhaiskasvatuksen ruokailusuositukseen. Opinnäytetyön kirjallisuus tietopohjaa tukemaan kerättiin lasten mielipiteitä ja kokemuksia kyselyllä varhaiskasvatuksen ruokailuhetkistä.