Positiivinen johtaminen työhyvinvoinnin kehittämisen avaimena
Kitola, Elina (2023)
Kitola, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tilaajaorganisaation työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa ja etsiä keinoja työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi elintarviketeollisuuden yritys, jonka kanssa on sovittu, että yritys kuvataan opinnäytetyössä anonyymina tilaajaorganisaationa. Tilaajaorganisaatiolla oli tiedossa esihenkilötyöskentelyn ongelmat ja työntekijöiden poikkeuksellisen voimakas
vaihtuvuus, josta käsin kehittämistyön tarve oli syntynyt.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvointia kokonaisuutena ja ihmisläheisen johtajuuden merkitystä työhyvinvoinnin edistäjänä. Kehittämistyön menetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja ja avoimia keskusteluja. Menetelmät toteutettiin syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana. Kerätty aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia apuna
käyttäen.
Saadun aineiston perusteella tilaajaorganisaation työntekijöiden työhyvinvointia kuormittivat esihenkilötyöskentelyn ongelmat, ongelmat kommunikaatiossa, työn
yksipuolisuus ja osaamisen puute. Tärkeää on luoda tilaajaorganisaation sisälle toimiva vuorovaikutus ja raamit ihmisläheiselle esihenkilötyöskentelylle. Tilaajaorganisaatiossa tulee myös kehittää työntekijöiden osaamista sekä monipuolistaa työtehtäviä siten, että työntekijät kokevat työnsä mielekkäänä. Teoriapohjan ja saadun aineiston yhdistämisellä
voidaan huomata, että toimiva työyhteisöviestintä, mielekäs ja monipuolinen työ ja osaamisen lisääminen vaikuttavat työhyvinvointiin ja sitoutuneisuuteen.
Kehittämistyön tulosten pohjalta opinnäytetyön tilaajalle laadittiin toimenpiteitä
työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Toimenpiteet otettiin käyttöön toimintatutkimuksen
periaatteita noudattaen ja niitä kehitetään yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi elintarviketeollisuuden yritys, jonka kanssa on sovittu, että yritys kuvataan opinnäytetyössä anonyymina tilaajaorganisaationa. Tilaajaorganisaatiolla oli tiedossa esihenkilötyöskentelyn ongelmat ja työntekijöiden poikkeuksellisen voimakas
vaihtuvuus, josta käsin kehittämistyön tarve oli syntynyt.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvointia kokonaisuutena ja ihmisläheisen johtajuuden merkitystä työhyvinvoinnin edistäjänä. Kehittämistyön menetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja ja avoimia keskusteluja. Menetelmät toteutettiin syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana. Kerätty aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia apuna
käyttäen.
Saadun aineiston perusteella tilaajaorganisaation työntekijöiden työhyvinvointia kuormittivat esihenkilötyöskentelyn ongelmat, ongelmat kommunikaatiossa, työn
yksipuolisuus ja osaamisen puute. Tärkeää on luoda tilaajaorganisaation sisälle toimiva vuorovaikutus ja raamit ihmisläheiselle esihenkilötyöskentelylle. Tilaajaorganisaatiossa tulee myös kehittää työntekijöiden osaamista sekä monipuolistaa työtehtäviä siten, että työntekijät kokevat työnsä mielekkäänä. Teoriapohjan ja saadun aineiston yhdistämisellä
voidaan huomata, että toimiva työyhteisöviestintä, mielekäs ja monipuolinen työ ja osaamisen lisääminen vaikuttavat työhyvinvointiin ja sitoutuneisuuteen.
Kehittämistyön tulosten pohjalta opinnäytetyön tilaajalle laadittiin toimenpiteitä
työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Toimenpiteet otettiin käyttöön toimintatutkimuksen
periaatteita noudattaen ja niitä kehitetään yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa.