Brandin rakentaminen ja kehittyminen : Case Seppälä ja Hennes & Mauritz
Norri, Maija (2007)
Norri, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810083473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810083473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli brandin rakentaminen ja kehittyminen. Opinnäytetyön teoriaosan 2. luvussa käsitellään brandin historiaa, brandin määritelmä sekä tehtävät ja hyödyt. Kolmannessa luvussa perehdytään brandin rakentamisen prosessiin ja käydään läpi prosessin eri vaiheet. Lisäksi käsitellään brandin rakentamisen erilaiset strategiat, brandin uudet realiteetit ja brandiin liittyvät ongelmat. Opinnäytetyön empiriaosassa selvitetään, kuinka kaksi erilaista Suomessa toimivaa muotialan brandia eroavat toisistaan. Muotialan brandit, joita työssä käsitellään, ovat Hennes & Mauritz ja Seppälä. Opinnäytetyössä perehdytään näiden kahden brandin historiaan ja siihen, kuinka brandeja kehitetään jatkuvasti. Työssä myös käydään läpi näihin brandeihin liittyviä markkinointikampanjoita. Molemmilla brandeilla on omat toimintamallit kampanjoissa. Työssä tarkastellaan myös näiden kahden brandin ominaispiirteitä, kuluttajien ennakkoasenteita ja mielikuvia sekä brandien heikkouksia ja vahvuuksia. Opinnäytetyön lopussa on koottu yhteenveto Seppälän ja H&M:n selkeistä eroista niiden toiminnassa. Siinä tarkastellaan näiden yritysten erilaisuuksia strategioissa ja kampanjoissa. Kappaleen lopussa on myös omat kommenttini työn lopputuloksesta.