Kohti kestäviä korkeakoulupedagogisia tekoälyratkaisuja – kartoittava kirjallisuuskatsaus
Alanko-Turunen, Merja (2023)
Alanko-Turunen, Merja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230926137416
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230926137416
Tiivistelmä
Tekoälyratkaisujen on uumoiltu tarjoavan seuraavan 20 vuoden aikana merkittävimmät teknologiset sovellutukset koulutukseen. Tämän artikkelin tavoitteena on tutkia, kuinka korkeakoulupedagogiikka ja koulutusteknologia yleisesti ja tekoäly erityisesti ovat liittoutuneet korkeakoulupedagogisissa ratkaisuissa. Artikkelin empiirisessä osiossa hyödynnettiin kartoittavan kirjallisuuskatsauksen käytäntöä, kun perehdyttiin valittuihin korkeakoulupedagogisiin tekoälykoontiartikkeleihin vuosilta 2017–2022. Analysoinnin kohteina olivat yhteenvetoartikkelit (esim. meta-analyysit, systemaattiset kirjallisuuskatsaukset tai bibliometriset katsaukset), jotka tarkastelivat korkeakoulupedagogisia tekoälyratkaisuja ja erityisesti esittivät jatkotutkimusehdotuksia. Teema-analyysin avulla tunnistettiin neljä eri koulutuksellisten tekoälyratkaisujen jatkotutkimusteemaa: pedagogisen näkökulman terävöittäminen niin paradigmaattisella kuin toiminnallisella tasolla sekä tutkimusmetodologisten valintojen laajentaminen ja syventäminen eri sidosryhmien kanssa. Tämän lisäksi tunnistettiin kriittisen näkökulman tiukentaminen tekoälyn hyödyntämisessä koulutuksessa. Neljäntenä teemana esille tuli suoraan tiettyjen tekoälysovellusten entistä syvällisempi tutkiminen. Kartoittavan kirjallisuuskatsauksen kautta tuotetut teema-alueet tarjoavat korkeakoulupedagogiikan kanssa työskenteleville entistä syvällisemmän ymmärryksen siitä, miten tekoälyä voidaan tutkia ja kehittää kestävästi korkeakoulupedagogisissa ratkaisuissa.