ADHD-lasten ja perheiden arki
Hirvonen, Mari; Palosaari, Tanja (2014)
Hirvonen, Mari
Palosaari, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914313
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hirvonen, Mari & Palosaari, Tanja. ADHD-lasten ja perheiden arki. Diak Helsin-ki, kevät 2014. 55 s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ADHD-oireisten lasten ja perheiden arkea ja koota yhteen perheiden käytössä olevia arkea helpottavia asioita tiedoksi neuvola- ja kouluterveydenhoitajille. Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin kokemusasiantuntijuutta antamalla ADHD-oireisten lasten vanhemmille mahdollisuus jakaa kokemuksiaan. Tietoa saatiin myös neuropsykiatrisen valmentajan haastattelusta.
Tutkimusympäristönä oli Päivi Tasalan ylläpitämä virtuaalinen vertaistukiryhmä Facebookissa. Aineisto kerättiin keskusteluavauksella keväällä 2014. Keskustelunavauksen alle muodostui 59 viestiä pitkä keskusteluketju, joista ainoastaan kolme ensimmäistä vastausta käsitteli annettuja aiheita. Tutkimus on laadullinen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Aineiston analyysin tulosten mukaan vanhemmat kokivat, että terveydenhoitajalta saatu apu on riittämätöntä. Aineistossa vanhemmat nostivat esiin strukturoidun arjen ja ensitiedon merkityksen sekä kuvakommunikaatiosta saadun avun. Ympäristön tuomitsevuus koettiin merkittäväksi haasteeksi. Haasteeksi koettiin myös jotkin lapsen ominaisuudet kuten keskittymis-, käytös- ja oppimisvaikeudet.
Internetin merkittävä rooli ihmisten arjessa asettaa erityishaasteensa nykypäivän terveydenhoitotyölle: vertaistukiryhmistä haetaan vinkkejä ja tukea arkeen. Terveydenhoitajien on hyvä tietää millaista apua, tietoa ja tukea vanhemmat kaipaavat, jotta he osaavat paremmin vastata tähän tarpeeseen.
Asisanat: ADHD, lapset, perheet, arkielämä, selviytyminen, vertaistuki, Internet, tukimuodot, terveydenhuolto
Hirvonen, Mari & Palosaari, Tanja. ADHD-lasten ja perheiden arki. Diak Helsin-ki, kevät 2014. 55 s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ADHD-oireisten lasten ja perheiden arkea ja koota yhteen perheiden käytössä olevia arkea helpottavia asioita tiedoksi neuvola- ja kouluterveydenhoitajille. Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin kokemusasiantuntijuutta antamalla ADHD-oireisten lasten vanhemmille mahdollisuus jakaa kokemuksiaan. Tietoa saatiin myös neuropsykiatrisen valmentajan haastattelusta.
Tutkimusympäristönä oli Päivi Tasalan ylläpitämä virtuaalinen vertaistukiryhmä Facebookissa. Aineisto kerättiin keskusteluavauksella keväällä 2014. Keskustelunavauksen alle muodostui 59 viestiä pitkä keskusteluketju, joista ainoastaan kolme ensimmäistä vastausta käsitteli annettuja aiheita. Tutkimus on laadullinen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Aineiston analyysin tulosten mukaan vanhemmat kokivat, että terveydenhoitajalta saatu apu on riittämätöntä. Aineistossa vanhemmat nostivat esiin strukturoidun arjen ja ensitiedon merkityksen sekä kuvakommunikaatiosta saadun avun. Ympäristön tuomitsevuus koettiin merkittäväksi haasteeksi. Haasteeksi koettiin myös jotkin lapsen ominaisuudet kuten keskittymis-, käytös- ja oppimisvaikeudet.
Internetin merkittävä rooli ihmisten arjessa asettaa erityishaasteensa nykypäivän terveydenhoitotyölle: vertaistukiryhmistä haetaan vinkkejä ja tukea arkeen. Terveydenhoitajien on hyvä tietää millaista apua, tietoa ja tukea vanhemmat kaipaavat, jotta he osaavat paremmin vastata tähän tarpeeseen.
Asisanat: ADHD, lapset, perheet, arkielämä, selviytyminen, vertaistuki, Internet, tukimuodot, terveydenhuolto