Perehdyttäminen Hesburger -ravintoloissa
Kempas, Fanni-Emilia (2014)
Kempas, Fanni-Emilia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Hesburger-ketjun ravintoloiden perehdytys ja sen toteutuminen, laatu sekä haasteet. Työn tarkoituksena oli tutkia, kuinka olemassa olevat perehdytyskäytänteet toteutuvat ja minkälaiseksi työntekijät arvioivat saadun perehdytyksen laadun. Tutkimustiedon pohjalta annettiin kehitysehdotuksia perehdytystä koskien.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen teoriaa, jossa käydään läpi muun muassa perehdyttämisen merkitys, vaiheet, sisältö, haasteet sekä perehdytyksen onnistumiseen ja laatuun vaikuttavat tekijät. Aihetta tutkittiin kyselytutkimuksella, johon vastasi 407 Hesburgerin työntekijää. Kyselylomake oli kaikkien Suomen Hesburger-ravintoloiden työntekijöiden vastattavissa Hesburgerin intranetissä noin neljän viikon ajan. Kyselyn avulla selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä perehdytyksen toteutumisesta sekä laadusta. Kyselyllä pyrittiin myös kartoittamaan perehdytyksen kehittämistarpeita.
Kyselytutkimuksen avulla selvisi, että Hesburgerin perehdyttämiskäytänteet ovat pääasiassa toimivia ja perehdytys on laadultaan hyvää. Tulosten analysoinnin ja pohdinnan myötä selvisi kuitenkin, että perehdytyksen toteuttamisessa on vielä kehitettävääkin. Yhtenä merkittävimpänä esille tulleena asiana voidaan pitää perehdytykseen varatun ajan pituutta, joka valtaosan kyselyyn vastanneiden työntekijöiden mielestä oli aivan liian lyhyt. Opinnäytetyö sisältää salassa pidettäviä asioita ja tämän vuoksi luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen teoriaa, jossa käydään läpi muun muassa perehdyttämisen merkitys, vaiheet, sisältö, haasteet sekä perehdytyksen onnistumiseen ja laatuun vaikuttavat tekijät. Aihetta tutkittiin kyselytutkimuksella, johon vastasi 407 Hesburgerin työntekijää. Kyselylomake oli kaikkien Suomen Hesburger-ravintoloiden työntekijöiden vastattavissa Hesburgerin intranetissä noin neljän viikon ajan. Kyselyn avulla selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä perehdytyksen toteutumisesta sekä laadusta. Kyselyllä pyrittiin myös kartoittamaan perehdytyksen kehittämistarpeita.
Kyselytutkimuksen avulla selvisi, että Hesburgerin perehdyttämiskäytänteet ovat pääasiassa toimivia ja perehdytys on laadultaan hyvää. Tulosten analysoinnin ja pohdinnan myötä selvisi kuitenkin, että perehdytyksen toteuttamisessa on vielä kehitettävääkin. Yhtenä merkittävimpänä esille tulleena asiana voidaan pitää perehdytykseen varatun ajan pituutta, joka valtaosan kyselyyn vastanneiden työntekijöiden mielestä oli aivan liian lyhyt. Opinnäytetyö sisältää salassa pidettäviä asioita ja tämän vuoksi luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.