Hur var din praktikperiod? : Studerandes inlärning, handledning och målsättningar under praktikperioden
Vahtiala, Ella; Carlson, Linn (2014)
Vahtiala, Ella
Carlson, Linn
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914300
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en enkätstudie om hur handledning under praktikperioden beskrivs av den studerande, samt på vilket sätt handledning påverkar den studerandes inlärning och målsättningar. Syftet med denna studie är att ta reda på hur sjukskötarstuderande beskriver handledning och inlärning under deras praktikperiod.
Som sjukskötarstuderande är praktikperioden en stor och viktig del av studierna, där man relaterar det praktiska man lär sig på arbetsplatser till det teoretiska som lärs ut i skolan. Det är många faktorer som påverkar en lyckad praktikperiod, bland annat handledning, miljön och den studerandes egna initiativ till inlärning. Vi använde oss av färdigt ifyllda enkäter som var besvarade av studerande som genomfört sin praktikperiod året 2011-2012. Enkätstudien var omfattande och därför valde vi att fördjupa oss i de frågor som berör handledning och den studerandes inlärning samt målsättningar.
Vi har sökt stöd till detta examensarbete både från gamla och nya teorier, vilket vi tror ger en bredare bild av det som vi vill framhäva. Med hjälp av dessa teorier, tidigare forskningar och enkätundersökningen har vi kommit till resultat som gett en överblick av hur studerande upplever sin praktikperiod.
Som sjukskötarstuderande är praktikperioden en stor och viktig del av studierna, där man relaterar det praktiska man lär sig på arbetsplatser till det teoretiska som lärs ut i skolan. Det är många faktorer som påverkar en lyckad praktikperiod, bland annat handledning, miljön och den studerandes egna initiativ till inlärning. Vi använde oss av färdigt ifyllda enkäter som var besvarade av studerande som genomfört sin praktikperiod året 2011-2012. Enkätstudien var omfattande och därför valde vi att fördjupa oss i de frågor som berör handledning och den studerandes inlärning samt målsättningar.
Vi har sökt stöd till detta examensarbete både från gamla och nya teorier, vilket vi tror ger en bredare bild av det som vi vill framhäva. Med hjälp av dessa teorier, tidigare forskningar och enkätundersökningen har vi kommit till resultat som gett en överblick av hur studerande upplever sin praktikperiod.