Matkailun ohjelmapalvelutuotteen kehittäminen : Case Meetings Mill & Kurjen tila Oy
Talwar, Nonna (2014)
Talwar, Nonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pirkanmaan alueelle matkailun ohjelmatuote ruokateemalla ja saada näin paikallisille yrittäjille Heli Huhtalalle ja Ira Hellstenille uusi myyntituote ja sen myötä lisää asiakkaita. Tarkoituksena oli ensin kartoittaa jo olemassa olevat vastaavat matkailutuotteet lähialueella ja sen jälkeen tehdä haastattelututkimus restonomiopiskelijoille, jotta saatiin ideoita tuotteen kehitykseen. Tutkimusongelmiksi muodostui kolme eri kysymystä, joissa pohditaan, millainen matkailun ohjelmapalvelutuote sopii Kurjen tilalle, miten lähi- ja luomuruokateema näkyy myyntituotteessa ja mikä saa asiakkaat kiinnostumaan Kurjen tilalla järjestettävästä retkestä. Tutkimuksessa päädyttiin käyttämään laadullisia menetelmiä, jotta saatiin mahdollisimman avoimia vastauksia. Opinnäytetyön lopputuote on ehdotus, joka on viimeistelyvaiheeseen asti kehitetty ohjelmapalvelutuote. Tuotteen testaamisesta vuoden 2015 kesällä ja sen jälkeen markkinoille viemisestä vastaavat toimeksiantajat.
Työn teoriaosiossa käsitellään ensin matkailun globaaleja vaikutuksia, ympäristönäkö-kulmia sekä sen trendejä, kuten ruokamatkailua ja Slow Food-liikettä. Osiossa perehdytään myös matkailutuotteen kehittämiseen ja markkinointiin sekä elämystalouden merkitykseen tämän päivän matkailualalla sekä syvennytään tuotekehitysprosessin vaiheisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen ammattikorkeakoulun kolmannen vuosikurssin restonomiopiskelijoilta informoidun haastattelulomakkeen ja suullisen teemahaastaattelun avulla. Toimeksiantajan toiveesta tutkimus tehtiin myös yritysedustajista koostuneelle ryhmälle. Tutkimuksen tuloksia käytettiin hyväksi ohjelmatuotteen kehitysprosessissa.
Tutkimuksen perusteella Kurjen tila on vielä melko tuntematon, mutta kiinnostava kohde ja siellä järjestettävän retken ohjelmassa kannattaa hyödyntää erityisesti maatilan eläimiä, tilan ekologista elämäntapaa ja edullisia aktiviteetteja sekä saatavilla olevaa puhdasta ruokaa. Kurjen tila on kuitenkin vielä keskeneräinen ja jotta asiakkaat saataisiin kiinnostumaan kohteesta, aktiviteetteja tulee hankkia lisää ja markkinoinnin määrää lisätä sekä suunnata markkinointi oikeille tahoille. Nämä seikat huomioon ottaen kehitettiin kolme eri versiota sisältävä tuotepaketti.
Työn teoriaosiossa käsitellään ensin matkailun globaaleja vaikutuksia, ympäristönäkö-kulmia sekä sen trendejä, kuten ruokamatkailua ja Slow Food-liikettä. Osiossa perehdytään myös matkailutuotteen kehittämiseen ja markkinointiin sekä elämystalouden merkitykseen tämän päivän matkailualalla sekä syvennytään tuotekehitysprosessin vaiheisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen ammattikorkeakoulun kolmannen vuosikurssin restonomiopiskelijoilta informoidun haastattelulomakkeen ja suullisen teemahaastaattelun avulla. Toimeksiantajan toiveesta tutkimus tehtiin myös yritysedustajista koostuneelle ryhmälle. Tutkimuksen tuloksia käytettiin hyväksi ohjelmatuotteen kehitysprosessissa.
Tutkimuksen perusteella Kurjen tila on vielä melko tuntematon, mutta kiinnostava kohde ja siellä järjestettävän retken ohjelmassa kannattaa hyödyntää erityisesti maatilan eläimiä, tilan ekologista elämäntapaa ja edullisia aktiviteetteja sekä saatavilla olevaa puhdasta ruokaa. Kurjen tila on kuitenkin vielä keskeneräinen ja jotta asiakkaat saataisiin kiinnostumaan kohteesta, aktiviteetteja tulee hankkia lisää ja markkinoinnin määrää lisätä sekä suunnata markkinointi oikeille tahoille. Nämä seikat huomioon ottaen kehitettiin kolme eri versiota sisältävä tuotepaketti.