Myymäläryhmän sisäinen viestintä
Korhonen, Aino (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425817
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli myymäläryhmän sisäinen viestintä Rovaniemen Alkon myymäläryhmässä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tarkastella ja selvittää Rovaniemen myymäläryhmän sisäistä viestintää ja sen kehityskohteita myymäläryhmän henkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa sisäisen viestinnän selkeimpiä kehityskohteita ja miettiä kehitystoimenpiteitä niiden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa on perehdytty sisäisen viestinnän käsitteeseen, johtamisviestintään ja vuorovaikutteiseen työyhteisöön. Tietoperustassa on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä opinnäytetyö.
Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään määrällinen. Aineistoa kerättiin Rovaniemen myymäläryhmän henkilöstölle tehdyllä kyselylomakkeella, jolla selvitettiin Rovaniemen myymäläryhmän henkilöstön näkemystä myymäläryhmän sisäisestä viestinnästä. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön näkemystä työyhteisöviestinnästä ja viestintäilmapiiriista, esihenkilön viestinnästä sekä työohjeiden selkeydestä.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että myymäläryhmän sisäinen viestintä on hyvällä pohjalla, mutta siinä on myös olennaisia kehityskohteita. Työyhteisön viestintäilmapiiri koettiin avoimeksi ja positiiviseksi, mutta viestinnän monikanavaisuus tuo viestintään ja tiedon arkistointiin sekavuutta. Henkilöstö toivoi myös enemmän kirjallista viestintää suullisen viestinnän rinnalle sekä enemmän palautetta.
Opinnäytetyön tietoperustassa on perehdytty sisäisen viestinnän käsitteeseen, johtamisviestintään ja vuorovaikutteiseen työyhteisöön. Tietoperustassa on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä opinnäytetyö.
Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään määrällinen. Aineistoa kerättiin Rovaniemen myymäläryhmän henkilöstölle tehdyllä kyselylomakkeella, jolla selvitettiin Rovaniemen myymäläryhmän henkilöstön näkemystä myymäläryhmän sisäisestä viestinnästä. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön näkemystä työyhteisöviestinnästä ja viestintäilmapiiriista, esihenkilön viestinnästä sekä työohjeiden selkeydestä.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että myymäläryhmän sisäinen viestintä on hyvällä pohjalla, mutta siinä on myös olennaisia kehityskohteita. Työyhteisön viestintäilmapiiri koettiin avoimeksi ja positiiviseksi, mutta viestinnän monikanavaisuus tuo viestintään ja tiedon arkistointiin sekavuutta. Henkilöstö toivoi myös enemmän kirjallista viestintää suullisen viestinnän rinnalle sekä enemmän palautetta.