Itsensä johtamisen kehittäminen mikroyrityksessä
Leinonen, Minna (2023)
Leinonen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090925543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090925543
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Minna Leinonen
Työn nimi: Itsensä johtamisen kehittäminen mikroyrityksessä
Tutkintonimike: Sosionomi (YAMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Asiasanat: Itsensä johtaminen, hyvinvointi, mikroyrittäjyys
Opinnäytetyön aiheen taustalla oli mikroyrittäjän tahto ja halu kehittää itsensä johtamista mikroyri-tyksen liiketoiminnan kasvun turvaamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää itsensä johtamista toiminimi (Tmi) Minna Leinosen mikroyrityksessä. Mikroyrittäjät tarvitsevat itse johtamisen taitoja ylläpitääkseen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyön metodologiaksi valittiin toimintatutki-mus, koska sen tarkoituksena on tuottaa tietoa käytännön työn edistämiseksi ja kehittämiseksi pro-sessimaisen viiden eri syklin kautta. Ensimmäisen syklin tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskat-sauksen avulla aikaisemman tutkimustiedon kautta itsensä johtamista mikroyrityksessä. Kehittämisky-symyksenä oli, mitä itsensä johtaminen on mikroyrityksessä aikaisemman tutkimustiedon perusteella. Vastaus tutkimuskysymykseen suoritettiin kirjallisuuskatsauksen aineistohaun avulla Tiede ja tutki-mus, Finna.fi ja Academic Search Complete tietokannoista. Aineisto koostui (n= 5709) viitteestä, joista valikoitui mukaan kirjallisuuskatsaukseen ennalta määrättyjen sisäänottokriteerien ja laadun arvioin-nin perusteella (n=8) viitettä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin mukaillen induktiivista sisäl-lönanalyysiä ja tuloksena muodostui neljä alaluokkaa: 1) kehon hyvinvointi, 2) mielen hyvinvointi, 3) sosiaalinen hyvinvointi ja 4) hyvinvointi työssä.
Toisen syklin tarkoituksena oli kartoittaa Tmi mikroyrityksen itsensä johtamisen nykytila. Kehittämis-kysymyksenä oli, mitä itsensä johtaminen on tällä hetkellä Tmi mikroyrityksessä. Nykytilan kartoitus laadittiin mukaillen SWOT-analyysimenetelmää mikroyrityksen vahvuuksista, heikkouksista, mahdolli-suuksista ja uhista. Kolmannen syklin tarkoituksena oli kuvailla kehittämisehdotuksia itsensä johtami-seen hyödyntäen aivoriihimenetelmää. Kehittämiskysymyksenä oli, miten itsensä johtamista kehite-tään Minna Leinosen mikroyrityksessä. Ideoinnin taustalla hyödynnettiin ensimmäisen ja toisen syklin tuloksia. Projektiryhmän jäsenet korostivat itsensä johtamisessa mikroyrityksen kokonaisvaltaisen hy-vinvoinnin edistämistä, etenkin mielen -ja sosiaalisen hyvinvoinnin merkitystä. Lisäksi esille nousi stra-tegisen päämäärän tavoittelu ja tulevaisuuden asiakasryhmän muodostaminen. Neljännen syklin tar-koituksena oli kuvata itsensä johtamisen kehittämissuunnitelma. Kehittämiskysymyksenä oli, mistä tekijöistä muodostuu itsensä johtaminen mikroyrityksessä. Itsensä johtamisen kehittämissuunnitel-man laatimisessa hyödynnettiin mukaillen Problem-based Learning (PBL) oppimismenetelmää, jossa hyödynnettiin aikaisempien syklien tuloksia.
Viidennen syklin tarkoituksena oli itsensä johtamisen käyttöönottosuunnitelman kuvaaminen. Kehit-tämiskysymyksenä oli, mistä tekijöistä koostuu itsensä johtamisen käyttöönottosuunnitelma. Käyt-töönottosuunnitelma laadittiin Ottawa-mallin neljän ensimmäisen vaiheen osalta ja viides sekä kuu-des vaihe toteutetaan opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Opinnäytetyön tavoitteeseen vastattiin kehittämällä Itsensä johtamisen kehittämissuunnitelma Tmi mikroyritykselle, jossa huomioitiin koko-naisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueet (kehon hyvinvointi, mielen hyvinvointi, sosiaalinen hyvinvointi ja hyvinvointi työssä), josta pilotoitiin kehon hyvinvoinnin ja sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alue. Kehit-tämällä itsensä johtamista suunnitelman mukaisesti voidaan edistää ja vahvistaa mikroyrittäjän hyvin-vointia työssä ja vapaa-ajalla kestävällä tavalla.
Itsensä johtamisen kehittämistä mikroyrityksessä on tärkeää tarkastella kokonaisvaltaisen hyvinvoin-nin kautta. Muodostamalla niistä osaamisen tavoitteita toimintaympäristön muutoksen tueksi, voi-daan siten edistää myös laadukasta johtamista. Johtopäätösten perusteella voidaan esittää seuraavat jatkotutkimuskysymykset: 1. Miten mikroyrittäjän sosiaalista hyvinvointia voidaan edistää, jotta se tukee itsensä johtamista? 2. Miten itsensä johtaminen on edistänyt Tmi mikroyrittäjän kehon – ja so-siaalisuuden hyvinvointia, sekä millä tavoin sen edistämistä voidaan arvioida? 3. Millä tavoin itsensä johtamisen kehittämissuunnitelman tuloksia voidaan soveltaa ja hyödyntää muissa mikroyrityksissä? Summary
Author: Minna Leinonen
Title of work: Developing self-management in a micro-enterprise
Degree title: Master of Social Sciences (YAMK), Development and Management in Social and Health Services.
Keywords: self-management, wellbeing, micro-entrepreneurship, self-management
The topic of the thesis was based on the micro-entrepreneur's will and desire to develop self-management to secure the growth of the micro-enterprise's business. The aim of the thesis was to develop self-management in Minna Leinonen's microenterprise. Microentrepreneurs need self-management skills to maintain their overall well-being. Action research was chosen as the methodolo-gy for the thesis because it aims to produce information to promote and develop practical work through five different cycles in a process-like manner. The first cycle aimed to identify, through a liter-ature review, previous research knowledge on self-management in a micro-enterprise. The develop-ment question was what self-management in a micro-enterprise is based on previous research knowledge. The research question was answered by a literature review through a search of Tiede ja tutkimus, Finna.fi and Academic Search Complete databases. The dataset consisted of (n= 5709) refer-ences, from which (n=8) references were selected for inclusion in the literature review based on prede-fined inclusion criteria and quality assessment. The data was analysed using inductive content analy-sis and four subcategories were identified: 1) physical wellbeing, 2) mental wellbeing, 3) social wellbe-ing and 4) wellbeing at work.
The purpose of the second cycle was to map the current state of self-management in a micro-enterprise. The development question was what self-management is at present in a micro-enterprise. The mapping of the current situation was developed following the SWOT analysis method of strengths, weaknesses, opportunities and threats of the micro-enterprise. The third cycle was to describe devel-opment proposals for self-management using the brainstorming method. The development question was how to develop self-management in Minna Leinonen's micro-enterprise. The results of the first and second cycles were used as a background for the brainstorming. The members of the project team emphasised the importance of self-management in promoting the overall wellbeing of the micro-enterprise, especially mental and social wellbeing. In addition, the pursuit of a strategic goal and the formation of a future customer group were highlighted. The fourth cycle aimed at describing a self-management development plan. The development question was: what are the factors that make up self-management in a micro-enterprise? The self-management development plan was developed using the Problem-based Learning (PBL) learning method, drawing on the results of previous cycles.
The fifth cycle was to describe a self-management implementation plan. The development question was what the elements of a self-management implementation plan consist of. The implementation plan was developed for the first four phases of the Ottawa model and the fifth and sixth phases will be implemented after the completion of the thesis. The objective of the thesis was met by developing a self-management development plan for a micro-enterprise, which took into account the areas of holistic wellbeing (body wellbeing, mental wellbeing, social wellbeing and wellbeing at work), from which the body wellbeing and social wellbeing areas were piloted. By developing self-management according to the plan, the wellbeing of the micro-entrepreneur at work and in leisure time can be promoted and strengthened in a sustainable way.
The development of self-management in a micro-enterprise is important to look at through the lens of overall wellbeing. Formulating them into competence objectives to support change in the business environment can thus also contribute to quality management. Based on the conclusions, the following further research questions can be posed: 1. How can social wellbeing of the micro-entrepreneur be promoted to support self-management? 2. how does self-management contribute to the physical and social wellbeing of the microentrepreneur and how can its promotion be evaluated? 3. In what ways can the results of the self-management development plan be applied and used in other micro-enterprises?
Tekijä: Minna Leinonen
Työn nimi: Itsensä johtamisen kehittäminen mikroyrityksessä
Tutkintonimike: Sosionomi (YAMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Asiasanat: Itsensä johtaminen, hyvinvointi, mikroyrittäjyys
Opinnäytetyön aiheen taustalla oli mikroyrittäjän tahto ja halu kehittää itsensä johtamista mikroyri-tyksen liiketoiminnan kasvun turvaamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää itsensä johtamista toiminimi (Tmi) Minna Leinosen mikroyrityksessä. Mikroyrittäjät tarvitsevat itse johtamisen taitoja ylläpitääkseen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyön metodologiaksi valittiin toimintatutki-mus, koska sen tarkoituksena on tuottaa tietoa käytännön työn edistämiseksi ja kehittämiseksi pro-sessimaisen viiden eri syklin kautta. Ensimmäisen syklin tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskat-sauksen avulla aikaisemman tutkimustiedon kautta itsensä johtamista mikroyrityksessä. Kehittämisky-symyksenä oli, mitä itsensä johtaminen on mikroyrityksessä aikaisemman tutkimustiedon perusteella. Vastaus tutkimuskysymykseen suoritettiin kirjallisuuskatsauksen aineistohaun avulla Tiede ja tutki-mus, Finna.fi ja Academic Search Complete tietokannoista. Aineisto koostui (n= 5709) viitteestä, joista valikoitui mukaan kirjallisuuskatsaukseen ennalta määrättyjen sisäänottokriteerien ja laadun arvioin-nin perusteella (n=8) viitettä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin mukaillen induktiivista sisäl-lönanalyysiä ja tuloksena muodostui neljä alaluokkaa: 1) kehon hyvinvointi, 2) mielen hyvinvointi, 3) sosiaalinen hyvinvointi ja 4) hyvinvointi työssä.
Toisen syklin tarkoituksena oli kartoittaa Tmi mikroyrityksen itsensä johtamisen nykytila. Kehittämis-kysymyksenä oli, mitä itsensä johtaminen on tällä hetkellä Tmi mikroyrityksessä. Nykytilan kartoitus laadittiin mukaillen SWOT-analyysimenetelmää mikroyrityksen vahvuuksista, heikkouksista, mahdolli-suuksista ja uhista. Kolmannen syklin tarkoituksena oli kuvailla kehittämisehdotuksia itsensä johtami-seen hyödyntäen aivoriihimenetelmää. Kehittämiskysymyksenä oli, miten itsensä johtamista kehite-tään Minna Leinosen mikroyrityksessä. Ideoinnin taustalla hyödynnettiin ensimmäisen ja toisen syklin tuloksia. Projektiryhmän jäsenet korostivat itsensä johtamisessa mikroyrityksen kokonaisvaltaisen hy-vinvoinnin edistämistä, etenkin mielen -ja sosiaalisen hyvinvoinnin merkitystä. Lisäksi esille nousi stra-tegisen päämäärän tavoittelu ja tulevaisuuden asiakasryhmän muodostaminen. Neljännen syklin tar-koituksena oli kuvata itsensä johtamisen kehittämissuunnitelma. Kehittämiskysymyksenä oli, mistä tekijöistä muodostuu itsensä johtaminen mikroyrityksessä. Itsensä johtamisen kehittämissuunnitel-man laatimisessa hyödynnettiin mukaillen Problem-based Learning (PBL) oppimismenetelmää, jossa hyödynnettiin aikaisempien syklien tuloksia.
Viidennen syklin tarkoituksena oli itsensä johtamisen käyttöönottosuunnitelman kuvaaminen. Kehit-tämiskysymyksenä oli, mistä tekijöistä koostuu itsensä johtamisen käyttöönottosuunnitelma. Käyt-töönottosuunnitelma laadittiin Ottawa-mallin neljän ensimmäisen vaiheen osalta ja viides sekä kuu-des vaihe toteutetaan opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Opinnäytetyön tavoitteeseen vastattiin kehittämällä Itsensä johtamisen kehittämissuunnitelma Tmi mikroyritykselle, jossa huomioitiin koko-naisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueet (kehon hyvinvointi, mielen hyvinvointi, sosiaalinen hyvinvointi ja hyvinvointi työssä), josta pilotoitiin kehon hyvinvoinnin ja sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alue. Kehit-tämällä itsensä johtamista suunnitelman mukaisesti voidaan edistää ja vahvistaa mikroyrittäjän hyvin-vointia työssä ja vapaa-ajalla kestävällä tavalla.
Itsensä johtamisen kehittämistä mikroyrityksessä on tärkeää tarkastella kokonaisvaltaisen hyvinvoin-nin kautta. Muodostamalla niistä osaamisen tavoitteita toimintaympäristön muutoksen tueksi, voi-daan siten edistää myös laadukasta johtamista. Johtopäätösten perusteella voidaan esittää seuraavat jatkotutkimuskysymykset: 1. Miten mikroyrittäjän sosiaalista hyvinvointia voidaan edistää, jotta se tukee itsensä johtamista? 2. Miten itsensä johtaminen on edistänyt Tmi mikroyrittäjän kehon – ja so-siaalisuuden hyvinvointia, sekä millä tavoin sen edistämistä voidaan arvioida? 3. Millä tavoin itsensä johtamisen kehittämissuunnitelman tuloksia voidaan soveltaa ja hyödyntää muissa mikroyrityksissä?
Author: Minna Leinonen
Title of work: Developing self-management in a micro-enterprise
Degree title: Master of Social Sciences (YAMK), Development and Management in Social and Health Services.
Keywords: self-management, wellbeing, micro-entrepreneurship, self-management
The topic of the thesis was based on the micro-entrepreneur's will and desire to develop self-management to secure the growth of the micro-enterprise's business. The aim of the thesis was to develop self-management in Minna Leinonen's microenterprise. Microentrepreneurs need self-management skills to maintain their overall well-being. Action research was chosen as the methodolo-gy for the thesis because it aims to produce information to promote and develop practical work through five different cycles in a process-like manner. The first cycle aimed to identify, through a liter-ature review, previous research knowledge on self-management in a micro-enterprise. The develop-ment question was what self-management in a micro-enterprise is based on previous research knowledge. The research question was answered by a literature review through a search of Tiede ja tutkimus, Finna.fi and Academic Search Complete databases. The dataset consisted of (n= 5709) refer-ences, from which (n=8) references were selected for inclusion in the literature review based on prede-fined inclusion criteria and quality assessment. The data was analysed using inductive content analy-sis and four subcategories were identified: 1) physical wellbeing, 2) mental wellbeing, 3) social wellbe-ing and 4) wellbeing at work.
The purpose of the second cycle was to map the current state of self-management in a micro-enterprise. The development question was what self-management is at present in a micro-enterprise. The mapping of the current situation was developed following the SWOT analysis method of strengths, weaknesses, opportunities and threats of the micro-enterprise. The third cycle was to describe devel-opment proposals for self-management using the brainstorming method. The development question was how to develop self-management in Minna Leinonen's micro-enterprise. The results of the first and second cycles were used as a background for the brainstorming. The members of the project team emphasised the importance of self-management in promoting the overall wellbeing of the micro-enterprise, especially mental and social wellbeing. In addition, the pursuit of a strategic goal and the formation of a future customer group were highlighted. The fourth cycle aimed at describing a self-management development plan. The development question was: what are the factors that make up self-management in a micro-enterprise? The self-management development plan was developed using the Problem-based Learning (PBL) learning method, drawing on the results of previous cycles.
The fifth cycle was to describe a self-management implementation plan. The development question was what the elements of a self-management implementation plan consist of. The implementation plan was developed for the first four phases of the Ottawa model and the fifth and sixth phases will be implemented after the completion of the thesis. The objective of the thesis was met by developing a self-management development plan for a micro-enterprise, which took into account the areas of holistic wellbeing (body wellbeing, mental wellbeing, social wellbeing and wellbeing at work), from which the body wellbeing and social wellbeing areas were piloted. By developing self-management according to the plan, the wellbeing of the micro-entrepreneur at work and in leisure time can be promoted and strengthened in a sustainable way.
The development of self-management in a micro-enterprise is important to look at through the lens of overall wellbeing. Formulating them into competence objectives to support change in the business environment can thus also contribute to quality management. Based on the conclusions, the following further research questions can be posed: 1. How can social wellbeing of the micro-entrepreneur be promoted to support self-management? 2. how does self-management contribute to the physical and social wellbeing of the microentrepreneur and how can its promotion be evaluated? 3. In what ways can the results of the self-management development plan be applied and used in other micro-enterprises?