Ryhmäkasveja kasvihuoneessa alle 2500 viljelyneliöllä tuottavien yritysten toimintamallit
Mäki, Riitta (2011)
Mäki, Riitta
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725406
Tiivistelmä
Ryhmäkasvit ovat taimikasvatuksen vaativia yksivuotisia kesäkukkia, jotka keväällä myyntihetkellä aloittelevat kukintaansa. Ryhmäkasvimarkkinat ovat monikanavaiset ja myyntipaikat vaihtelevat päivittäis- ja erikoistavarakaupoista toreille, puutarhoille ja tilapäisiin myyntipisteisiin. Viljelyn ja vähittäismyynnin yhdistäminen on haasteellinen yhtälö yhä kiristyvässä kilpailussa. Tavoitteena on tuottaa tietoa viranomaisille ja yksittäisille viljelijöille siitä, miten viljelyn ja markkinoinnin yhteensovittaminen voisi turvata toimeentulon jatkossakin.
Työssä haastateltiin 12 ryhmäkasviviljelijää, jotka viljelivät ryhmäkasveja alle 2500 viljelyneliön alalla vuonna 2009. Haastatelluista puolet toimi tukialueilla A tai B ja puolet tukialueella C. Yhteystiedot saatiin Maaseutuviraston tiedonluovutuksessa. Haastattelujen yhteydessä saatu aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen otteella.
Tutkimustulosten mukaan ryhmäkasvien viljelijät ovat epäyhtenäinen ryhmä, joiden toimintamallit pohjautuvat vallitsevaan tilanteeseen. Ryhmäkasvien markkina-alue on yhtenäinen kattaen koko Suomen ja raja tukialueiden B ja C välillä on siten keinotekoinen. Viranomaiset näkevät kasvihuonetuotannon teollisuustuotantona asiakaslähtöisen palvelutalouden sijaan. Tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan hyödyntää keskustelunavauksena ja tulokset voivat toimia pienillä ryhmäkasviviljelmillä työkaluina, joilla arvioida oman yrityksen toimintaa. Annual plants, which need nursery time, are grown for selling in spring time. The places of marketing are different and plants are sold for example in many kinds of shops, market places, nurseries and so on. It is difficult to join growing in the greenhouse together with retailing sale. The competition of customers is hard. That is the reason to find the ways to do own work well and make a living.
12 growers, who grow annuals plant in the greenhouse of 2500 square meters, were interviewed. Six on them live in the support area A or B and the other in the support area C. After that the material was processed by qualitative methods.
The results of the study are that the annual plant growers are a disjoined group. Some of them grow for retailing sale only and the others grow both for whole sale trade and for retailing sale. The members of authority see the greenhouse growing like industrial production not like service industry. The readers could talk about results or growers can make the decisions based on the study.
Työssä haastateltiin 12 ryhmäkasviviljelijää, jotka viljelivät ryhmäkasveja alle 2500 viljelyneliön alalla vuonna 2009. Haastatelluista puolet toimi tukialueilla A tai B ja puolet tukialueella C. Yhteystiedot saatiin Maaseutuviraston tiedonluovutuksessa. Haastattelujen yhteydessä saatu aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen otteella.
Tutkimustulosten mukaan ryhmäkasvien viljelijät ovat epäyhtenäinen ryhmä, joiden toimintamallit pohjautuvat vallitsevaan tilanteeseen. Ryhmäkasvien markkina-alue on yhtenäinen kattaen koko Suomen ja raja tukialueiden B ja C välillä on siten keinotekoinen. Viranomaiset näkevät kasvihuonetuotannon teollisuustuotantona asiakaslähtöisen palvelutalouden sijaan. Tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan hyödyntää keskustelunavauksena ja tulokset voivat toimia pienillä ryhmäkasviviljelmillä työkaluina, joilla arvioida oman yrityksen toimintaa.
12 growers, who grow annuals plant in the greenhouse of 2500 square meters, were interviewed. Six on them live in the support area A or B and the other in the support area C. After that the material was processed by qualitative methods.
The results of the study are that the annual plant growers are a disjoined group. Some of them grow for retailing sale only and the others grow both for whole sale trade and for retailing sale. The members of authority see the greenhouse growing like industrial production not like service industry. The readers could talk about results or growers can make the decisions based on the study.