Yrityksen ulkoinen työnantajamielikuva: työnantajabrändi vs. kuluttajabrändi
Autio, Tiina (2023)
Autio, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090625369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090625369
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kilpailu työvoimasta on kovaa ja usein työnhakija valitseekin työpaikkansa
eikä yritys työntekijää. Työantajamielikuvan merkitys korostuu tässä taiste lussa merkittävästi. Kaikki tuntevat Fazerin, mutta tunnetaanko yritys myös
työnantajana? Tätä taustaa vasten on lähdetty tähän opinnäytetyöhön, jonka
aiheena on yrityksen ulkoinen työnantajamielikuva. Työn tarkoituksena on olla
osa yrityksen työnantajabrändin kehittämistä toimeksiantajalla, ja työn tavoit teena on tuottaa kehitysideoita yritykselle ulkoisen työnantajamielikuvan kehit tämiseksi.
Kohderyhmänä tähän opinnäyteyöhön ovat ammattioppilaitosten opiskelijat,
jotka ovat Fazerin tehtaille tulevaisuuden potentiaalia. Opinnäytetyö on ta paustutkimus, jossa päätutkimuskysymyksenä on selvittää, millainen on yrityk sen ulkoinen työnantajamielikuva. Apukysymyksinä on ottaa selvää, mitkä te kijät selittävät ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumista, ja miten kiinnos tavana työnantajana yritys koetaan kohderyhmän keskuudessa sekä onko Fa zerin kuluttajabrändin ja työnajabrändin välillä yhteyttä.
Tutkimuksessa on käytetty määrällistä lähestymistapaa ja menetelmänä on
kysely. Tuloksista tulee ilmi, että Fazerin ikoniset tuotteet ovat lähes kaikille
tuttuja. Fazer työnantajana koetaan luotettavana, vastuullisena ja kannusta vana. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että mielikuva yrityksestä rakentuu
tuttujen suosikkituotteiden varaan ja yrityksen tarjoamat mahdollisuuksia tun netaan pääsääntöisesti hyvin, vaikkakin alakohtaisia eroja esiintyy. Ammat tioppilaitoksista on pian siirtymässä työelämään joukko, jolle yrityksen vastuul lisuus ja arvot ovat tärkeitä siinä missä hyvä työilmapiirikin. Kehitysideoiksi
työnantajabrändin vahvistamiseksi tässä työssä esitetään työnantajalupauk sen määrittämistä, brändilähettiläiden käyttämistä työnantajamielikuvatyössä
ja koulutusyhteistyön tiivistämistä, myös ammattioppilaitostasolla Tärkein kehi tysidea on varmasti ikonisten tuotteiden hyödyntäminen työnantajabrändi työssä, tuomalla tekijät esiin tuotteiden takaa.
Asiasanat: työnantajamielikuva, työnantajabrändi, vetovoima, rekrytointi,
Kilpailu työvoimasta on kovaa ja usein työnhakija valitseekin työpaikkansa
eikä yritys työntekijää. Työantajamielikuvan merkitys korostuu tässä taiste lussa merkittävästi. Kaikki tuntevat Fazerin, mutta tunnetaanko yritys myös
työnantajana? Tätä taustaa vasten on lähdetty tähän opinnäytetyöhön, jonka
aiheena on yrityksen ulkoinen työnantajamielikuva. Työn tarkoituksena on olla
osa yrityksen työnantajabrändin kehittämistä toimeksiantajalla, ja työn tavoit teena on tuottaa kehitysideoita yritykselle ulkoisen työnantajamielikuvan kehit tämiseksi.
Kohderyhmänä tähän opinnäyteyöhön ovat ammattioppilaitosten opiskelijat,
jotka ovat Fazerin tehtaille tulevaisuuden potentiaalia. Opinnäytetyö on ta paustutkimus, jossa päätutkimuskysymyksenä on selvittää, millainen on yrityk sen ulkoinen työnantajamielikuva. Apukysymyksinä on ottaa selvää, mitkä te kijät selittävät ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumista, ja miten kiinnos tavana työnantajana yritys koetaan kohderyhmän keskuudessa sekä onko Fa zerin kuluttajabrändin ja työnajabrändin välillä yhteyttä.
Tutkimuksessa on käytetty määrällistä lähestymistapaa ja menetelmänä on
kysely. Tuloksista tulee ilmi, että Fazerin ikoniset tuotteet ovat lähes kaikille
tuttuja. Fazer työnantajana koetaan luotettavana, vastuullisena ja kannusta vana. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että mielikuva yrityksestä rakentuu
tuttujen suosikkituotteiden varaan ja yrityksen tarjoamat mahdollisuuksia tun netaan pääsääntöisesti hyvin, vaikkakin alakohtaisia eroja esiintyy. Ammat tioppilaitoksista on pian siirtymässä työelämään joukko, jolle yrityksen vastuul lisuus ja arvot ovat tärkeitä siinä missä hyvä työilmapiirikin. Kehitysideoiksi
työnantajabrändin vahvistamiseksi tässä työssä esitetään työnantajalupauk sen määrittämistä, brändilähettiläiden käyttämistä työnantajamielikuvatyössä
ja koulutusyhteistyön tiivistämistä, myös ammattioppilaitostasolla Tärkein kehi tysidea on varmasti ikonisten tuotteiden hyödyntäminen työnantajabrändi työssä, tuomalla tekijät esiin tuotteiden takaa.
Asiasanat: työnantajamielikuva, työnantajabrändi, vetovoima, rekrytointi,