Naiskatsojien asiakaskokemus ja sen parantaminen - case Kataja Basket : Mitkä tekijät vaikuttavat naiskatsojien kohderyhmän asiakaskokemukseen Kataja Basketin ottelutapahtumissa
Jylhä, Lauri (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Joensuulaisen Kataja Basketin ottelutapahtuman asiakaskokemuksia, sekä selvittää miten sitä voi parantaa. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoitui naiskatsojat toimeksiantajan toimesta, koska he halusivat saada lisää naiskatsojia ottelutapahtumiinsa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä käsitys siitä, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti ja negatiivisesti naiskatsojien asiakaskokemukseen ottelutapahtumassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin asiakaskokemusta, naiskatsojia ja heille suunnattua markkinointia. Asiakaskokemuksesta erittelin digitaalisen- ja fyysisen asiakaskokemuksen sekä brändin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, joka tehtiin Kataja Basketin sosiaalisen median kautta katsojille. Kvalitatiivista tutkimusta käytettiin hyödyntämään tutkimuksen teoriaosuutta. Tieto teoriaosuuteen kerättiin yksilöhaastatteluilla, jossa haastattelin seuran toiminnanjohtajaa Johannes Lasaroffia ja Susanna Rahkamoa, joka on asiantuntija naiskatsojien markkinoinnissa.
Tutkimustuloksena saatiin kattavasti tietoa naiskatsojien asiakaskokemuksesta. Tuloksien avulla pystytään erittelemään mitkä tekijät koettiin mieluisaksi ja mitkä tekijät koettiin negatiivisena. Näiden tuloksien avulla Kataja Basket sai tärkeää tietoa, jolla he pystyvät parantamaan ottelutapahtumaansa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin asiakaskokemusta, naiskatsojia ja heille suunnattua markkinointia. Asiakaskokemuksesta erittelin digitaalisen- ja fyysisen asiakaskokemuksen sekä brändin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, joka tehtiin Kataja Basketin sosiaalisen median kautta katsojille. Kvalitatiivista tutkimusta käytettiin hyödyntämään tutkimuksen teoriaosuutta. Tieto teoriaosuuteen kerättiin yksilöhaastatteluilla, jossa haastattelin seuran toiminnanjohtajaa Johannes Lasaroffia ja Susanna Rahkamoa, joka on asiantuntija naiskatsojien markkinoinnissa.
Tutkimustuloksena saatiin kattavasti tietoa naiskatsojien asiakaskokemuksesta. Tuloksien avulla pystytään erittelemään mitkä tekijät koettiin mieluisaksi ja mitkä tekijät koettiin negatiivisena. Näiden tuloksien avulla Kataja Basket sai tärkeää tietoa, jolla he pystyvät parantamaan ottelutapahtumaansa.