Ikäihmisten kokemus asiakaslähtöisestä viriketoiminnasta Katrinkodin arjessa
Pätsi, Minna (2014)
Pätsi, Minna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092114099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092114099
Tiivistelmä
Suomi ikääntyy nopeasti. Ikärakenteen muutos edellyttää entistä tehokkaammin kohdennettuja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Näiden palvelujen painopiste on ennaltaehkäisevässä työssä, jonka tavoitteena on tukea ikäihmisten itsenäistä elämää, toimintakykyä ja osallisuutta heidän omassa yhteisössään. Kuusamon kaupunki on vastannut ikääntymisen mukanaan tuomiin haasteisiin muovaamalla käytänteitä ja palvelurakenteita kuusamolaisten ikäihmisten hyvän elämän mahdollistamiseksi. Vuonna 2011 alkaneen Hyvän Elämän Vallankumous-hankeen myötä Kuusamon perusturvan yksiköissä on kiinnitetty erityistä huomiota asiakkaiden hyvään elämään ja mielekkääseen arkeen muun muassa korostamalla asiakaslähtöisyyttä ja viriketoimintaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kuusamon kaupungin tehostetun palveluasumisen yövalvonnallinen yksikkö Katrinkoti. Katrinkoti tarjoaa ikäihmisille kotona pärjäämistä tukevia palveluja hyödyntäen asiakkaan voimavaroja ja osallisuutta oman arjen suunnittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ikäihmisten kokemuksia Katrinkodin asiakaslähtöisestä viriketoiminnasta ja löytää ideoita sen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Katrinkodin asiakaslähtöistä viriketoimintaa, joka tukee ikäihmisten mielekästä arkea. Tutkimustehtävänä oli selvittää miten Katrinkodin ikäihmiset kokevat asiakaslähtöisen viriketoiminnan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahden asiakkaan avoimella haastattelulla talvella 2014. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla. Tutkimustuloksista ilmeni Katrinkodin viriketoiminnan olevan psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia tukevaa. Viriketoiminta tuo sisältöä asiakkaiden arkeen, vahvistaa heidän fyysistä jaksamistaan ja kotona pärjäämistä sekä mahdollistaa sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen. Asiakkaat kokivat voivansa valita mihin viriketoimintaan he osallistuvat, mutta eivät viriketoiminnan sisältöä.
Viriketoiminnalla on tärkeä osuus tuettaessa ikäihmisten toimintakykyä ja mielekästä arkea. Katrinkodin asiakaslähtöistä viriketoimintaa tulee kehittää asiakkaiden tarpeita ja toiveita yksilöllisesti huomioiden esimerkiksi vuosikellon mukaisesti. Jatkotutkimuksena voisi tarkastella asiakaslähtöistä viriketoiminnan toteuttamista ja toteutumista henkilöstönäkökulmasta sekä Katrinkodin hoivan ja palvelun laadun ja asiakaslähtöisyyden kartoittamista asiakkaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kuusamon kaupungin tehostetun palveluasumisen yövalvonnallinen yksikkö Katrinkoti. Katrinkoti tarjoaa ikäihmisille kotona pärjäämistä tukevia palveluja hyödyntäen asiakkaan voimavaroja ja osallisuutta oman arjen suunnittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ikäihmisten kokemuksia Katrinkodin asiakaslähtöisestä viriketoiminnasta ja löytää ideoita sen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Katrinkodin asiakaslähtöistä viriketoimintaa, joka tukee ikäihmisten mielekästä arkea. Tutkimustehtävänä oli selvittää miten Katrinkodin ikäihmiset kokevat asiakaslähtöisen viriketoiminnan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahden asiakkaan avoimella haastattelulla talvella 2014. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla. Tutkimustuloksista ilmeni Katrinkodin viriketoiminnan olevan psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia tukevaa. Viriketoiminta tuo sisältöä asiakkaiden arkeen, vahvistaa heidän fyysistä jaksamistaan ja kotona pärjäämistä sekä mahdollistaa sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen. Asiakkaat kokivat voivansa valita mihin viriketoimintaan he osallistuvat, mutta eivät viriketoiminnan sisältöä.
Viriketoiminnalla on tärkeä osuus tuettaessa ikäihmisten toimintakykyä ja mielekästä arkea. Katrinkodin asiakaslähtöistä viriketoimintaa tulee kehittää asiakkaiden tarpeita ja toiveita yksilöllisesti huomioiden esimerkiksi vuosikellon mukaisesti. Jatkotutkimuksena voisi tarkastella asiakaslähtöistä viriketoiminnan toteuttamista ja toteutumista henkilöstönäkökulmasta sekä Katrinkodin hoivan ja palvelun laadun ja asiakaslähtöisyyden kartoittamista asiakkaiden näkökulmasta.