Segmentointisuunnitelma aloittavalle maahantuontiyritykselle
Aho, Teemu (2023)
Aho, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224883
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy segmentointisuunnitelman laatimiseen aloittavalle yritykselle, joka harjoittaa teollisuusharjojen maahantuontia. Aloittavan yrityksen on tärkeää kohdistaa rajalliset resurssit mahdollisimman tehokkaasti. Segmentointi on siinä merkittävässä roolissa.
Opinnäytetyön tarkoitus on auttaa aloittavaa yritystä ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja tunnistamaan niiden yhteisiä piirteitä, jotta ne voidaan jakaa erilaisiin segmentteihin. Segmentointi mahdollistaa yrityksen markkinointiponnistelujen kohdistamisen tavoiteltuihin kohderyhmiin, mikä parantaa markkinoinnin tehokkuutta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lähtökohdat markkinointisuunnitelmalle segmentointitutkimusta hyväksi käyttäen aloittavalle yritykselle ja löytää yritykselle parhaiten sopivat segmentit.
Teoreettisena perustana kehittämistyölle oli markkinointiin, myyntiin ja kehittämistoimintaan liittyvä ammattikirjallisuus ja tieteelliset julkaisut. Kirjallisuuden avulla tutustuttiin kehittämisen menetelmiin ja segmentointiin osana yrityksen päätöksentekoa ja toimintaa. Teoriaa syvennettiin perehtymällä erilaisiin segmentoinnin lähestymistapoihin ja niiden segmentointiprosesseihin. Teoriaperustaa laajennettiin segmentoinnin ja markkinoinnin strategisia valintoja sisältävillä aihealueilla.
Kehitystyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus. Tiedonkeräysmenetelmänä käytettiin puhelinhaastattelua, jossa työkaluna oli haastattelulomake sisältäen toivelistatekniikan ja CIT-menetelmän mukaisia kysymyksiä. Haastattelimme kahdentoista yrityksen hankinnoista vastaavia henkilöitä. Pyrkimyksenä oli kerätä tietoa yritysten arvoista, hankintapäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, palvelukokemuksista, mahdollisesti hankinnan ja hankittavan tuotteen yhteydessä tarvittavista palveluista sekä tarvittavan tuotteen käyttötarkoituksista ja ongelmista, joita tuotteet ratkaisevat.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle valmistui segmentointisuunnitelma. Yritykselle luotu segmentointiprosessimalli auttaa etenemään järjestyksessä ja arvostamaan kriteereitä kehittämistyön tuloksena syntyneen pisteytysjärjestelmän mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että segmentointisuunnitelma on tärkeä työkalu teollisuusharjojen maahantuontialalla toimivalle yritykselle, koska se auttaa yritystä kohdentamaan toimintansa paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin.
Jatkotutkimuksen aiheena nousi esille tutkia lisää asiakkaiden hankintapäätöksiin vaikuttavista tekijöistä kohderyhmittäin. Edellä mainitun lisäksi suositellaan tutkittavaksi hankinnan helppouteen liittyviä tekijöitä, jotta voidaan kehittää edelleen parempia toimintoja ja parantaa asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön tarkoitus on auttaa aloittavaa yritystä ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja tunnistamaan niiden yhteisiä piirteitä, jotta ne voidaan jakaa erilaisiin segmentteihin. Segmentointi mahdollistaa yrityksen markkinointiponnistelujen kohdistamisen tavoiteltuihin kohderyhmiin, mikä parantaa markkinoinnin tehokkuutta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lähtökohdat markkinointisuunnitelmalle segmentointitutkimusta hyväksi käyttäen aloittavalle yritykselle ja löytää yritykselle parhaiten sopivat segmentit.
Teoreettisena perustana kehittämistyölle oli markkinointiin, myyntiin ja kehittämistoimintaan liittyvä ammattikirjallisuus ja tieteelliset julkaisut. Kirjallisuuden avulla tutustuttiin kehittämisen menetelmiin ja segmentointiin osana yrityksen päätöksentekoa ja toimintaa. Teoriaa syvennettiin perehtymällä erilaisiin segmentoinnin lähestymistapoihin ja niiden segmentointiprosesseihin. Teoriaperustaa laajennettiin segmentoinnin ja markkinoinnin strategisia valintoja sisältävillä aihealueilla.
Kehitystyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus. Tiedonkeräysmenetelmänä käytettiin puhelinhaastattelua, jossa työkaluna oli haastattelulomake sisältäen toivelistatekniikan ja CIT-menetelmän mukaisia kysymyksiä. Haastattelimme kahdentoista yrityksen hankinnoista vastaavia henkilöitä. Pyrkimyksenä oli kerätä tietoa yritysten arvoista, hankintapäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, palvelukokemuksista, mahdollisesti hankinnan ja hankittavan tuotteen yhteydessä tarvittavista palveluista sekä tarvittavan tuotteen käyttötarkoituksista ja ongelmista, joita tuotteet ratkaisevat.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle valmistui segmentointisuunnitelma. Yritykselle luotu segmentointiprosessimalli auttaa etenemään järjestyksessä ja arvostamaan kriteereitä kehittämistyön tuloksena syntyneen pisteytysjärjestelmän mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että segmentointisuunnitelma on tärkeä työkalu teollisuusharjojen maahantuontialalla toimivalle yritykselle, koska se auttaa yritystä kohdentamaan toimintansa paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin.
Jatkotutkimuksen aiheena nousi esille tutkia lisää asiakkaiden hankintapäätöksiin vaikuttavista tekijöistä kohderyhmittäin. Edellä mainitun lisäksi suositellaan tutkittavaksi hankinnan helppouteen liittyviä tekijöitä, jotta voidaan kehittää edelleen parempia toimintoja ja parantaa asiakaskokemusta.