Vanhempien käsityksiä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta päiväkoti Tuulenpesässä
Inkilä, Sari (2014)
Inkilä, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091413951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091413951
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien käsityksiä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta ulvilalaisessa päiväkoti Tuulenpesässä. Selvitin millaisia käsityksiä vanhemmilla on yhteistyöstä päiväkodin henkilökunnan kanssa, miten kasvatuskumppanuutta ohjaavat periaatteet toteutuvat, miten vanhempien osallisuus toteutuu, kuinka hyvin vanhemmat saavat tietoa lapsensa oppimiseen, kasvatukseen, kehitykseen ja hoitoon liittyvistä asioista, huomioidaanko heidän mielipiteensä sekä kokevatko he saavansa tukea näissä asioissa päiväkodin henkilökunnalta. Opinnäytetyössä selvitettiin myös vanhempien yleistä tyytyväisyyttä päiväkoti Tuulenpesään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään neljää laajempaa kokonaisuutta: varhaiskasvatus ja sen ohjausjärjestelmä, vanhemmuus ja vanhempien osallisuus, kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet sekä kasvatuskumppanuuden areenat eli ne paikat ja tilanteet, joissa kasvatuskumppanuuden rakentuminen ja vahvistuminen mahdollistuvat.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joita jaettiin päiväkoti Tuulenpesän päätalon lasten vanhemmille, yhteensä 68. 52 kyselyä palautettiin vastausajan loppuun mennessä ja vastausprosentti oli 76. Aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat ovat tyytyväisiä lapsensa hoitoon päiväkoti Tuulenpesässä. Kasvatuskumppanuuden rakentumisen edellytykset ovat hyvät, mutta sen eteen on työskenneltävä jatkuvasti, sillä kasvatuskumppanuus on yhteinen prosessi, joka alkaa perheen ottaessa yhteyttä päivähoitopaikkaan ja päättyy lapsen lähtiessä päivähoidosta. Vanhemmat kokevat saavansa sekä tietoa että tukea lapsensa oppimisessa, kasvatuksessa, kehityksessä ja hoidossa. Vanhempien osallisuuden lisäämiseksi on kuitenkin etsittävä uusia keinoja. Esimerkiksi tilaisuuksia, joissa voi keskustella päivähoitoyksikön tai lapsiryhmän hoito- ja kasvatustoiminnasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään neljää laajempaa kokonaisuutta: varhaiskasvatus ja sen ohjausjärjestelmä, vanhemmuus ja vanhempien osallisuus, kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet sekä kasvatuskumppanuuden areenat eli ne paikat ja tilanteet, joissa kasvatuskumppanuuden rakentuminen ja vahvistuminen mahdollistuvat.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joita jaettiin päiväkoti Tuulenpesän päätalon lasten vanhemmille, yhteensä 68. 52 kyselyä palautettiin vastausajan loppuun mennessä ja vastausprosentti oli 76. Aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat ovat tyytyväisiä lapsensa hoitoon päiväkoti Tuulenpesässä. Kasvatuskumppanuuden rakentumisen edellytykset ovat hyvät, mutta sen eteen on työskenneltävä jatkuvasti, sillä kasvatuskumppanuus on yhteinen prosessi, joka alkaa perheen ottaessa yhteyttä päivähoitopaikkaan ja päättyy lapsen lähtiessä päivähoidosta. Vanhemmat kokevat saavansa sekä tietoa että tukea lapsensa oppimisessa, kasvatuksessa, kehityksessä ja hoidossa. Vanhempien osallisuuden lisäämiseksi on kuitenkin etsittävä uusia keinoja. Esimerkiksi tilaisuuksia, joissa voi keskustella päivähoitoyksikön tai lapsiryhmän hoito- ja kasvatustoiminnasta.