Miten sulla menee, nuori? Zekki-palvelun tunnettuuden ja käyttöönoton lisääminen nuorta tukevien ammattilaisten keskuudessa
Sipola, Päivi (2023)
Sipola, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081824816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081824816
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantajan tarpeeseen perustuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja analysoida ammattilaisten tarpeita Zekki-palvelun käyttöönottoon liittyen ja kehittää ammattilaisviestintään painottuva markkinointistrategia toimeksiantajan hyödynnettäväksi. Tavoitteena oli lisätä Zekin tunnettuutta ja käyttöönottoa nuorta tukevien ammattilaisten parissa. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon osallistui päättäjiä, koulupsykologi, opettajia ja oppilaanohjaajia. Haastattelun avulla selvitettiin, mitä Zekin käyttöönotto vaatisi, miten ammattilaiset voisivat hyödyntää palvelua työssään, sekä millainen tukimateriaali ja markkinointi auttaisi heitä palvelun käyttöönotossa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin haastattelujen lisäksi palautteita opiskelijoilta ja opettajilta, joille palvelua esiteltiin eHealth-päivässä. Palvelu koettiin tarpeelliseksi, selkeäksi ja helppokäyttöiseksi, mutta sen tunnettuus ammattilaisten keskuudessa on heikko. Aineiston perusteella kehitettiin markkinointistrategia ja alustava markkinointisuunnitelma tunnettuuden ja käyttöönoton parantamiseksi. Zekistä tulisi viestiä nuorta tukeville ammattilaisille, tarjota tukimateriaalia sekä avata palvelun hyödyntämismahdollisuuksia. The purpose of this thesis was to examine and analyze the needs of professionals regarding the implementation of the Zekki service and to develop a marketing strategy with a focus on professional communication for the client's utilization. The objective was to increase Zekki's awareness and adoption among professionals supporting young people. A qualitative research method was employed, using theme interviews with decision-makers, school psychologists, teachers, and student counselors. The interviews aimed to determine the requirements for implementing Zekki, how professionals could benefit from the service in their work, and what kind of support material and marketing would assist them in adopting the service. In addition to the interviews, feedback was gathered from students and teachers who were introduced to the service during an eHealth day. The service was perceived as necessary, clear, and user-friendly, but its awareness among professionals was low. Based on the data, a marketing strategy and a preliminary marketing plan were developed to improve awareness and adoption. The marketing to professionals supporting young people should emphasize Zekki's benefits, offer support material, and highlight the possibilities for utilizing the service.