Taide- ja kulttuuriohjelmien tuotteistaminen pienyrittäjälle Israelissa
Väisänen, Virpi (2014)
Väisänen, Virpi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092014090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092014090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisten kiinnostuksen kohteita Israelin taide- ja kulttuuritarjonnassa sekä kartoittaa minkälaisille ohjelmasisällöille olisi kysyntää. Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin ja tuotteistettiin monipuolisia ohjelmia taide- ja kulttuurimatkoille Israelissa. Opinnäytetyötä leimasi uudenlaisten monikulttuuristen taide- ja kulttuurimatkaohjelmien kehittäminen yhteistyössä työn tilaajan ja paikallisten luovien alojen toimijoiden kanssa sekä ohjelmien testaaminen käytännössä pilottimatkoilla Israelissa.
Työn tilaaja oli David Hostel Tiberiaksessa, Israelissa. Hostellin omistaja David Habler tilasi kehittämistyön, koska hän haluaa uudistaa ja laajentaa liiketoimintaansa tarjoamalla erisisältöisiä kulttuuriohjelmia kansainvälisille asiakkailleen.
Tietoperustassa käsiteltiin kansainvälisiä kulttuurimatkailututkimuksia sekä matkailun trendejä, joita peilattiin saatuihin tutkimustuloksiin, jolta pohjalta rakennettiin kysyntää vastaavia kulttuuriohjelmasisältöjä matkatarjontaan.
Tutkimusaineisto koottiin verkkokyselyllä, pilotoimalla, ryhmähaastatteluilla sekä havainnoimalla. Tutkimukset tuottivat hyödyllistä tietoa kulttuurimatkaohjelmien kehittämistyötä varten. Tutkimustuloksia evaluoitiin realistisesti arkijärjellä kiinnittäen huomio siihen, mikä toimii ja mitä tai ketä varten ja missä kontekstissa.
Kehittämishankkeen aikana ilmeni, että paikallisten ihmisten aito kohtaaminen tavallisen arjen keskellä ja osallistuminen yhteiseen toimintaan heidän kanssaan koetaan yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä matkoilla. Taidenäyttelyt ja muut kulttuuritapahtumat ovat myös suosittuja.
Kehittämistyön tuloksena valmistui monikulttuurinen modulaarinen ohjelmapaletti, josta matkustajat voivat valita juuri heitä kiinnostavat kulttuurikohteet ja toiminnat. Kehittämistyön aikana syntyneitä ideoita voi mallintaa kulttuurimatkailuun myös muualla.
Uudenlaisten taide- ja kulttuurimatkojen kysyntä on kulttuurimatkailun trenditutkimusten mukaan nousussa. Varsinkin luovan matkailun parissa voidaan nähdä laajoja mahdollisuuksia innovatiivisille yhteistyöhankkeille rajapinnoilla. Kulttuurituottajien ammattitaidolle ja osaamiselle on kysyntää kulttuurimatkojen kehittämisen kentällä.
Työn tilaaja oli David Hostel Tiberiaksessa, Israelissa. Hostellin omistaja David Habler tilasi kehittämistyön, koska hän haluaa uudistaa ja laajentaa liiketoimintaansa tarjoamalla erisisältöisiä kulttuuriohjelmia kansainvälisille asiakkailleen.
Tietoperustassa käsiteltiin kansainvälisiä kulttuurimatkailututkimuksia sekä matkailun trendejä, joita peilattiin saatuihin tutkimustuloksiin, jolta pohjalta rakennettiin kysyntää vastaavia kulttuuriohjelmasisältöjä matkatarjontaan.
Tutkimusaineisto koottiin verkkokyselyllä, pilotoimalla, ryhmähaastatteluilla sekä havainnoimalla. Tutkimukset tuottivat hyödyllistä tietoa kulttuurimatkaohjelmien kehittämistyötä varten. Tutkimustuloksia evaluoitiin realistisesti arkijärjellä kiinnittäen huomio siihen, mikä toimii ja mitä tai ketä varten ja missä kontekstissa.
Kehittämishankkeen aikana ilmeni, että paikallisten ihmisten aito kohtaaminen tavallisen arjen keskellä ja osallistuminen yhteiseen toimintaan heidän kanssaan koetaan yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä matkoilla. Taidenäyttelyt ja muut kulttuuritapahtumat ovat myös suosittuja.
Kehittämistyön tuloksena valmistui monikulttuurinen modulaarinen ohjelmapaletti, josta matkustajat voivat valita juuri heitä kiinnostavat kulttuurikohteet ja toiminnat. Kehittämistyön aikana syntyneitä ideoita voi mallintaa kulttuurimatkailuun myös muualla.
Uudenlaisten taide- ja kulttuurimatkojen kysyntä on kulttuurimatkailun trenditutkimusten mukaan nousussa. Varsinkin luovan matkailun parissa voidaan nähdä laajoja mahdollisuuksia innovatiivisille yhteistyöhankkeille rajapinnoilla. Kulttuurituottajien ammattitaidolle ja osaamiselle on kysyntää kulttuurimatkojen kehittämisen kentällä.