Markkinatutkimus siivouspalveluiden potentiaalisista asiakkaista
Valli, Niilo (2023)
Valli, Niilo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071724583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071724583
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin markkinatutkimus siivousyrityksen potentiaalisista asiakkaista. Markkinatutkimuksen kysely toteutettiin sähköisesti sähköpostin sekä puhelinhaastattelujen avulla. Kvantitatiivisella tutkimuksella tuotettiin tietoa yrityksen potentiaalisista asiakkaista toimeksiantajalle, joka oli Porin Raikas-yhtiöt Oy.
Toteutetun markkinatutkimuksen teoriaosat pohjautuvat asiakasmarkkinointiin, palveluun, palvelun laadun ulottuvuuksiin sekä palvelun laadun mittaamiseen. Mittaamiseen tarvittavien teoriaosien pohjalta kyselylomakkeen kysymykset muotoiltiin markkinatutkimukseen sopiviksi. Opinnäytetyön teoriasta koostuvat osat kerättiin käyttämällä lähteenä kirjallisuutta ja internetistä saata villa olevaa tietoa. Kyselytutkimukseen saatiin sähköisen lomakkeen sekä puhelinhaastattelujen kautta 58 vastausta. Kysely toteutettiin maalis-huhtikuun aikana, jolloin yrityksillä oli kokonaisuudessaan kuukausi aikaa vastata kyselyyn.
Tutkimuksen kyselyyn saatuja vastauksia ja kokonaistuloksia on avattu opinnäytetyössä erilaisten kaavioiden muodossa. Saaduista tuloksista käy ilmi potentiaalisten asiakkaiden yrityskoko, määrä, toimiala, nykyisellään käyttämät siivouspalvelut ja niiden valintaan vaikuttavat tekijät. Kysymyksien luonnissa on hyödynnetty asiakasmarkkinoinnin, palvelunlaadun kymmentä ulottuvuutta ja Servqual-menetelmää. Kysymyksien muoto antaa viittauksia potentiaalisten asiakkaiden arvoista, asenteista ja mieltymyksistä. Saadut vastaukset antavat toimeksiantajalle tärkeää tietoa sellaisista asioista, mitä vastaajat odottavat siivouspalveluita tuottavalta yrityksiltä ja sen työntekijöiltä. Vastauksista saatavan kokonaiskäsityksen myötä toimeksiantajayrityksellä on mahdollisuus kehittää omaa asiakasviestintäänsä potentiaalisten asiakkaiden suuntaan.
Toteutetun markkinatutkimuksen teoriaosat pohjautuvat asiakasmarkkinointiin, palveluun, palvelun laadun ulottuvuuksiin sekä palvelun laadun mittaamiseen. Mittaamiseen tarvittavien teoriaosien pohjalta kyselylomakkeen kysymykset muotoiltiin markkinatutkimukseen sopiviksi. Opinnäytetyön teoriasta koostuvat osat kerättiin käyttämällä lähteenä kirjallisuutta ja internetistä saata villa olevaa tietoa. Kyselytutkimukseen saatiin sähköisen lomakkeen sekä puhelinhaastattelujen kautta 58 vastausta. Kysely toteutettiin maalis-huhtikuun aikana, jolloin yrityksillä oli kokonaisuudessaan kuukausi aikaa vastata kyselyyn.
Tutkimuksen kyselyyn saatuja vastauksia ja kokonaistuloksia on avattu opinnäytetyössä erilaisten kaavioiden muodossa. Saaduista tuloksista käy ilmi potentiaalisten asiakkaiden yrityskoko, määrä, toimiala, nykyisellään käyttämät siivouspalvelut ja niiden valintaan vaikuttavat tekijät. Kysymyksien luonnissa on hyödynnetty asiakasmarkkinoinnin, palvelunlaadun kymmentä ulottuvuutta ja Servqual-menetelmää. Kysymyksien muoto antaa viittauksia potentiaalisten asiakkaiden arvoista, asenteista ja mieltymyksistä. Saadut vastaukset antavat toimeksiantajalle tärkeää tietoa sellaisista asioista, mitä vastaajat odottavat siivouspalveluita tuottavalta yrityksiltä ja sen työntekijöiltä. Vastauksista saatavan kokonaiskäsityksen myötä toimeksiantajayrityksellä on mahdollisuus kehittää omaa asiakasviestintäänsä potentiaalisten asiakkaiden suuntaan.