"Om inte jag kämpar för mitt barn, vem kämpar då?": en kvalitativ undersökning om föräldrar till barn med intellektuell funktionsnedsättning samt deras upplevelser
Strand, Jenny (2023)
Strand, Jenny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023080624661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023080624661
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att granska om hur barns intellektuella funktionsnedsättningar kan påverka föräldrarnas hälsa och mående, och hur de bemöts av samhället, såsom hälsovårdspersonal eller grannen. Jag ville ta reda på hur bemötandet av föräldrarna ser ut, samt vilka faktorer som kan förbättra bemötandet.
Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med föräldrar till barn med en intellektuell funktionsnedsättning. Jag använde mig av frågor om hur det var att få diagnosen, bemötande samt föräldrarnas hälsa. I arbetets teoretiska ram behandlar jag om vad intellektuella funktionsnedsättningar är och innebär, olika begrepp samt forskningar om föräldrarnas upplevelser.
Resultatet av intervjuerna visade att det ofta är en chock för föräldrarna att få reda på barnets diagnos. Föräldrarnas hälsa påverkas mycket, och speciellt den psykiska hälsan får sig en törn då de får ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning. Då det kommer till bemötandet, både av närkretsen, skolan, sjuk- och hälsovården samt samhället så upplever föräldrarna bemötandet väldigt individuellt. Alla har dock varit med om dåliga bemötanden och faktorer som skulle kunna förbättra bemötandet skulle vara lyhördhet, god kommunikation och att förstå att föräldrarna är proffs på sina egna barn. The purpose of my thesis was to review about how intellectual disabilities can affect the parents’ health and wellbeing, and what treatment they get from the society like healthcare workers or their neighbors. I wanted to find out what the treatment of the parents looks like, and what factors could improve the treatment.
The study was made through qualitative interviews with parents of children with intellectual disabilities. I used questions about how it was for them to receive the diagnosis, the treatment and about the parents’ health. In the theoretical discussion did I write about what an intellectual disability is and what it implies, different concepts as well as research about the parents’ experiences.
The result of the interviews showed that it is often a shock for the parents to find out about the child’s diagnosis. The parents’ health is affected a lot and especially the mental health is affected by getting a child with an intellectual disability. When it comes to the treatment, both by the families, the school, healthcare, and the society, how the parents are being treated is very individual. Everybody has, however, experienced bad treatment and factors that could improve the treatment are responsiveness, good communication and understanding that parents are pros on their own child.
Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med föräldrar till barn med en intellektuell funktionsnedsättning. Jag använde mig av frågor om hur det var att få diagnosen, bemötande samt föräldrarnas hälsa. I arbetets teoretiska ram behandlar jag om vad intellektuella funktionsnedsättningar är och innebär, olika begrepp samt forskningar om föräldrarnas upplevelser.
Resultatet av intervjuerna visade att det ofta är en chock för föräldrarna att få reda på barnets diagnos. Föräldrarnas hälsa påverkas mycket, och speciellt den psykiska hälsan får sig en törn då de får ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning. Då det kommer till bemötandet, både av närkretsen, skolan, sjuk- och hälsovården samt samhället så upplever föräldrarna bemötandet väldigt individuellt. Alla har dock varit med om dåliga bemötanden och faktorer som skulle kunna förbättra bemötandet skulle vara lyhördhet, god kommunikation och att förstå att föräldrarna är proffs på sina egna barn.
The study was made through qualitative interviews with parents of children with intellectual disabilities. I used questions about how it was for them to receive the diagnosis, the treatment and about the parents’ health. In the theoretical discussion did I write about what an intellectual disability is and what it implies, different concepts as well as research about the parents’ experiences.
The result of the interviews showed that it is often a shock for the parents to find out about the child’s diagnosis. The parents’ health is affected a lot and especially the mental health is affected by getting a child with an intellectual disability. When it comes to the treatment, both by the families, the school, healthcare, and the society, how the parents are being treated is very individual. Everybody has, however, experienced bad treatment and factors that could improve the treatment are responsiveness, good communication and understanding that parents are pros on their own child.