Henkilöstön osallistaminen työtekijäkokemuksen kehittämiseen
Virtanen, Anu (2023)
Virtanen, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023080424655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023080424655
Tiivistelmä
Työntekijäkokemuksella on suuri vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja viihtymiseen sekä oman osaamisen kehittämiseen. Hyvä työntekijäkokemus heijastuu suoraan asiakaskokemukseen ja työn tuottavuuteen.
Kansalaisten osallistaminen yhteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen on demokraattisen yhteiskunnan perusta. Tätä toimintatapaa on laajennettu työelämän tarpeisiin osallista-malla henkilöstö työyhteisön kehittämiseen. Henkilöstön osallisuuden kokeminen auttaa lisäämään ymmärrystä organisaatiosta, mahdollisuutta vaikuttaa ja hyödyntää omaa osaamistaan työyhteisössä sekä tunnetta oman työpanoksen tärkeydestä ja arvostuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa Tampereen kaupunginkirjaston henkilöstö kehittämään työntekijäkokemusta kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin tammikuussa 2023. Kyselyn tuloksista saatiin tietoa, millä keinoilla ja tavoilla kyselytutkimukseen osallistunut henkilökunta toivoisi kohdeorganisaation toimintaa kehitettävän, jotta heidän työntekijäkokemuksensa paranisi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös millaisella johtamisella voidaan tukea henkilöstön osallistumisen kokemusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja osallistavan johtamisen keinoja. Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistutkimus, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytettiin avointa kyselylomaketta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Kyselyn tuloksissa nousi esiin konkreettisia kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Näitä olivat mm. saavutettavien tavoitteiden asettaminen, aineellisen palkkion lisääminen, keskustelevan työkulttuurin ylläpito ja kasvattaminen, oikeudenmukainen työnjako, tasapuolinen resurssointi, tasapuolinen mahdollisuus osallistua koulutuksiin ja kiinnostaviin työtehtäviin ja avoin ja oikeudenmukainen päätöksenteko.
Kehitysehdotusten perusteella pystyttiin tekemään päätelmä, että osallistavalla johtamisella voidaan vaikuttaa työtekijäkokemuksen syntyyn merkittävästi. Tutkimustulokset esiteltiin Tampereen kaupunginkirjaston johtotiimille, jotta kohdeorganisaatio voi hyödyntää niitä arjen johtamisessa.
Kansalaisten osallistaminen yhteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen on demokraattisen yhteiskunnan perusta. Tätä toimintatapaa on laajennettu työelämän tarpeisiin osallista-malla henkilöstö työyhteisön kehittämiseen. Henkilöstön osallisuuden kokeminen auttaa lisäämään ymmärrystä organisaatiosta, mahdollisuutta vaikuttaa ja hyödyntää omaa osaamistaan työyhteisössä sekä tunnetta oman työpanoksen tärkeydestä ja arvostuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa Tampereen kaupunginkirjaston henkilöstö kehittämään työntekijäkokemusta kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin tammikuussa 2023. Kyselyn tuloksista saatiin tietoa, millä keinoilla ja tavoilla kyselytutkimukseen osallistunut henkilökunta toivoisi kohdeorganisaation toimintaa kehitettävän, jotta heidän työntekijäkokemuksensa paranisi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös millaisella johtamisella voidaan tukea henkilöstön osallistumisen kokemusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja osallistavan johtamisen keinoja. Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistutkimus, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytettiin avointa kyselylomaketta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Kyselyn tuloksissa nousi esiin konkreettisia kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Näitä olivat mm. saavutettavien tavoitteiden asettaminen, aineellisen palkkion lisääminen, keskustelevan työkulttuurin ylläpito ja kasvattaminen, oikeudenmukainen työnjako, tasapuolinen resurssointi, tasapuolinen mahdollisuus osallistua koulutuksiin ja kiinnostaviin työtehtäviin ja avoin ja oikeudenmukainen päätöksenteko.
Kehitysehdotusten perusteella pystyttiin tekemään päätelmä, että osallistavalla johtamisella voidaan vaikuttaa työtekijäkokemuksen syntyyn merkittävästi. Tutkimustulokset esiteltiin Tampereen kaupunginkirjaston johtotiimille, jotta kohdeorganisaatio voi hyödyntää niitä arjen johtamisessa.