Seinäjoen One Way -seurakunnan markkinointiviestintäsuunnitelma
Panttila, Ville-Veikko (2023)
Panttila, Ville-Veikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072724622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072724622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Seinäjoen One Way -seurakunnan markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia käytännönläheinen markkinointiviestintäsuunnitelma Seinäjoen One Way -seurakunnalle. Teoriaosuudessa on esitetty markkinointiviestintäsuunnittelun keskeisimmät vaiheet. Ne selkeyttävät missiota ja näkyä, eli mitä on nyt, mihin ollaan menossa, mitä markkinoinnillisia kanavia käyttäen, mille kohderyhmälle, millaisella budjetilla, ketkä ovat varteenotettavia saman alan toimijoita, ja miten he toteuttavat markkinointiviestintää. Lisäksi selvitetään, kuinka suunnitelmaa organisoidaan, seurataan toimivuutta ja pysytään suunnitelmassa. Teorian pohjalta johdonmukaisesti edeten pyrittiin luomaan käytännönläheinen markkinointiviestintäsuunnitelma Seinäjoen One Way -seurakunnalle. Opinnäytetyö on kehittämistyö ja sisältää kehitysehdotuksia, joiden avulla voitaisiin parantaa sitä, miten seurakunta näkyy, viestii enemmän ulospäin ja saa aikaan liikehdintää. Kanaviksi seurakunnalle valikoituivat tämän tarkastelun pohjalta nämä yleisimmät, eli kotisivu, YouTube, Facebook ja Instagram sekä mainonta. Kanavissa painottuu vuorovaikutteisuus, asiakkaiden tarpeet ja seikat, joita hakukonenäkyvyys suosii. Suunnitelma sisältää myös vuosikellon, joka auttaa kuukausitasolla viemään suunnitelman läpi ja ottamaan käyttöön valitut kanavat.