Sairaalaosaston päivittäisjohtamisen kehittäminen henkilöstöhallinnan, potilasvirran ja laadunhallinnan näkökulmasta
Petra, Rännäli (2023)
Petra, Rännäli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062124280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062124280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe kuuluu Laakson yhteissairaalahankkeeseen, joka on Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin, HUSin yhteishanke. Opinnäytetyö toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Opinnäytetyön aihe päivittäisjohtamisen kehittäminen osastolla kuvataan opinnäytetyössä esille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on päivittäisjohtamisen kehittäminen osastolla. Tarkoituksena on esittää teemahaastatteluiden kautta ylihoitajien ja osastonhoitajien käsityksiä heiltä odotettavasta tiedosta ja osaamisesta henkilöstöhallinnan, potilasvirran hallinnan ja laadunhallinnan suhteen sekä oletuksia, miten henkilöstöhallintaan, potilasvirran hallintaan ja laadunhallintaan liittyviä asioita tulisi tulevaisuudessa osastolla seurata. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ylihoitajien ja osastonhoitajien aikaisemmista kokemuksista henkilöstöhallinnan, potilasvirran ja laadunhallinnan suhteen, sekä näkemyksiä, miten henkilöstöhallintaan, potilasvirran hallintaan ja laadunhallintaan liittyviä asioita tulisi osastolla tulevaisuudessa seurata ja hallita.
Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytetään teemahaastattelua, koska se palvelee kokonaisvaltaisesti tutkimuksen tarkoitusta. Teemahaastatteluiden toteutusta varten haastatellaan ylihoitajia ja osastonhoitajia Helsingin kaupungilta. Haastattelun aineisto tallennetaan nauhoittamalla, puretaan litteroimalla ja analysoidaan sisällönanalyysin kautta. Opinnäytetyön prosessi ja tulokset kuvataan aiheittain, suoria lausahduksia sekä kaavioita käyttäen. Opinnäytetyössä huomioidaan luotettavuus ja eettisyys työn jokaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tuloksia, ylihoitajien ja osastonhoitajien odotuksista henkilöstöhallinnan, potilasvirran ja laadunhallinnan seurantaan osastolla on mahdollisuus hyödyntää tulevaisuudessa osaston toiminnan kehittämiseen sekä tavoitteelliseen johtamiseen Laakson yhteissairaalassa. Opinnäytetyön aiheella on tarpeellinen merkitys osaston toiminnan kehittämiseen, johtamis- ja esihenkilötyön sekä potilas- ja asiakastyytyväisyyden edistämiseen Laakson yhteissairaalassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on päivittäisjohtamisen kehittäminen osastolla. Tarkoituksena on esittää teemahaastatteluiden kautta ylihoitajien ja osastonhoitajien käsityksiä heiltä odotettavasta tiedosta ja osaamisesta henkilöstöhallinnan, potilasvirran hallinnan ja laadunhallinnan suhteen sekä oletuksia, miten henkilöstöhallintaan, potilasvirran hallintaan ja laadunhallintaan liittyviä asioita tulisi tulevaisuudessa osastolla seurata. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ylihoitajien ja osastonhoitajien aikaisemmista kokemuksista henkilöstöhallinnan, potilasvirran ja laadunhallinnan suhteen, sekä näkemyksiä, miten henkilöstöhallintaan, potilasvirran hallintaan ja laadunhallintaan liittyviä asioita tulisi osastolla tulevaisuudessa seurata ja hallita.
Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytetään teemahaastattelua, koska se palvelee kokonaisvaltaisesti tutkimuksen tarkoitusta. Teemahaastatteluiden toteutusta varten haastatellaan ylihoitajia ja osastonhoitajia Helsingin kaupungilta. Haastattelun aineisto tallennetaan nauhoittamalla, puretaan litteroimalla ja analysoidaan sisällönanalyysin kautta. Opinnäytetyön prosessi ja tulokset kuvataan aiheittain, suoria lausahduksia sekä kaavioita käyttäen. Opinnäytetyössä huomioidaan luotettavuus ja eettisyys työn jokaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tuloksia, ylihoitajien ja osastonhoitajien odotuksista henkilöstöhallinnan, potilasvirran ja laadunhallinnan seurantaan osastolla on mahdollisuus hyödyntää tulevaisuudessa osaston toiminnan kehittämiseen sekä tavoitteelliseen johtamiseen Laakson yhteissairaalassa. Opinnäytetyön aiheella on tarpeellinen merkitys osaston toiminnan kehittämiseen, johtamis- ja esihenkilötyön sekä potilas- ja asiakastyytyväisyyden edistämiseen Laakson yhteissairaalassa.