Asiakastutkimus POP Vakuutukselle
Kokkoniemi, Anne (2013)
Kokkoniemi, Anne
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624524
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli löytää motivaatiotekijöitä, joilla POP Pankin asiakkaat saataisiin houkuteltua POP Vakuutuksen asiakkaiksi. POP Pankki on pankkiryhmä, johon kuuluvat pankit ovat itsenäisiä pankkeja. POP Vakuutus on osa POP-ryhmää. Aluksi POP
Vakuutusta tullaan markkinoimaan pääasiassa POP Pankkien asiakkaille, mutta se haluaa olla vaihtoehto myös kaikille suomalaisille.
Kyselytutkimuksessa kysyttiin muun muassa: "Miksi et ole vielä POP Vakuutuksen asiakas, ja mikä motivoisi sinua ryhtymään POP Vakuutuksen asiakkaaksi?". Selvitettiin, missä asioissa vakuutusyhtiöillä voisi olla parantamisen varaa asiakkaiden mielestä, ja voisiko POP Vakuutus tehdä näistä asioita oman vahvuutensa.
Vakuutukset ovat aineettomia palveluita. Siksi suurin osa vakuutuksen laadun tasosta kiteytyy asiakapalvelijan kykyyn kohdella asiakasta, eikä itse vakuutuksen ominaisuuksiin. Jos asiakasta kohdellaan ammattitaitoisesti ja kunnioittaen, hänelle jää positiivinen kuva vakuutusyhtiöstä. Jos häntä kohdellaan huonosti, hän ajattelee vakuutuspalvelun laadun olevan huono. On tärkeää pitää asiakkaat tyytyväisenä, sillä asiakastyytyväisyys on myös yhteydessä yhtiön kannattavuuteen.
Vakuutusta tullaan markkinoimaan pääasiassa POP Pankkien asiakkaille, mutta se haluaa olla vaihtoehto myös kaikille suomalaisille.
Kyselytutkimuksessa kysyttiin muun muassa: "Miksi et ole vielä POP Vakuutuksen asiakas, ja mikä motivoisi sinua ryhtymään POP Vakuutuksen asiakkaaksi?". Selvitettiin, missä asioissa vakuutusyhtiöillä voisi olla parantamisen varaa asiakkaiden mielestä, ja voisiko POP Vakuutus tehdä näistä asioita oman vahvuutensa.
Vakuutukset ovat aineettomia palveluita. Siksi suurin osa vakuutuksen laadun tasosta kiteytyy asiakapalvelijan kykyyn kohdella asiakasta, eikä itse vakuutuksen ominaisuuksiin. Jos asiakasta kohdellaan ammattitaitoisesti ja kunnioittaen, hänelle jää positiivinen kuva vakuutusyhtiöstä. Jos häntä kohdellaan huonosti, hän ajattelee vakuutuspalvelun laadun olevan huono. On tärkeää pitää asiakkaat tyytyväisenä, sillä asiakastyytyväisyys on myös yhteydessä yhtiön kannattavuuteen.