Liiketoimintasuunnitelma liikuntapalveluille
Ruotsalainen, Emmi (2014)
Ruotsalainen, Emmi
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuudeksi laadittiin liiketoimintasuunnitelma liikuntapalveluille. Työn tarkoituksena oli tutkia liikeidean kannattavuutta ja vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten luodaan toimiva liiketoimintasuunnitelma? Onko liikeidea yksityisenä elinkeinoharjoittaja liikunta-alalla kannattava? Ketkä ovat kilpailijat ja mitä on kilpailuetu? Miten palvelut tuotteistetaan ja hinnoitellaan?
Liiketoimintasuunnitelma laadittiin käyttäen Keski-Pohjanmaan Uusyrityskeskus Firmaxin valmista liiketoimintasuunnitelmapohjaa. Suunnitteluprosessin aikana käytettiin hyödyksi Firmaxin maksuttomia neuvonta- ja asiantuntijapalveluja aloittelevalle yritykselle. Tulosten ja johtopäätösten mukaan liikeidea oli kannattava ja yritys on tarkoitus perustaa suunnitelman mukaisesti huhtikuussa 2014.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti aiheen kannalta tärkeitä taustatietoja. Näitä olivat liiketoimintasuunnitelman merkitys yritystoiminnassa, liikunta- ja hyvinvointiala nousevana trendinä, sähköinen liiketoiminta ilmiönä, sekä sosiaalisen median ja bloggaamisen hyödyntäminen liiketoiminnassa. Lisäksi työssä kuvattiin palvelujen tuotteistusprosessi ja laadittiin palveluille hinnat hinnoittelumallien ja -periaatteiden mukaan.
Liiketoimintasuunnitelma laadittiin käyttäen Keski-Pohjanmaan Uusyrityskeskus Firmaxin valmista liiketoimintasuunnitelmapohjaa. Suunnitteluprosessin aikana käytettiin hyödyksi Firmaxin maksuttomia neuvonta- ja asiantuntijapalveluja aloittelevalle yritykselle. Tulosten ja johtopäätösten mukaan liikeidea oli kannattava ja yritys on tarkoitus perustaa suunnitelman mukaisesti huhtikuussa 2014.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti aiheen kannalta tärkeitä taustatietoja. Näitä olivat liiketoimintasuunnitelman merkitys yritystoiminnassa, liikunta- ja hyvinvointiala nousevana trendinä, sähköinen liiketoiminta ilmiönä, sekä sosiaalisen median ja bloggaamisen hyödyntäminen liiketoiminnassa. Lisäksi työssä kuvattiin palvelujen tuotteistusprosessi ja laadittiin palveluille hinnat hinnoittelumallien ja -periaatteiden mukaan.