Henkilöstön näkemyksiä henkilöstön kehittämisestä ja perehdyttämisestä : Case Prisma Ylivieska
Rättyä, Marianne (2014)
Rättyä, Marianne
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023063024398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023063024398
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ylivieskan Prisman käyttötavaraosastojen myyjien tyytyväisyyttä, kokemuksia ja toiveita henkilöstön kehittämisestä ja perehdyttämisestä. Sen tarkoituksena on parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä ja motivaatiota työtään kohtaan, sekä niiden avulla parantaa lopulta asiakastyytyväisyyttä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilöstöjohtamisen eri ulottuvuuksia, tärkeimpinä osa-alueina henkilöstön kehittäminen ja perehdyttäminen. Aineistona teorian rakentamiselle käytettiin alan kirjallisuutta.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä joulukuussa 2013. Tutkimuksen tuloksista selviää, että käyttötavaraosastojen myyjät olivat pääosin melko tyytyväisiä henkilöstön kehittämiseen ja perehdyttämiseen. Avoimissa vastauksissa ilmeni kuitenkin myös kehitysehdotuksia, joten melko hyvästä tyytyväisyydestä huolimatta kehittämiskohteitakin ilmeni.
Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilöstöjohtamisen eri ulottuvuuksia, tärkeimpinä osa-alueina henkilöstön kehittäminen ja perehdyttäminen. Aineistona teorian rakentamiselle käytettiin alan kirjallisuutta.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä joulukuussa 2013. Tutkimuksen tuloksista selviää, että käyttötavaraosastojen myyjät olivat pääosin melko tyytyväisiä henkilöstön kehittämiseen ja perehdyttämiseen. Avoimissa vastauksissa ilmeni kuitenkin myös kehitysehdotuksia, joten melko hyvästä tyytyväisyydestä huolimatta kehittämiskohteitakin ilmeni.