Henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa
Lahtinen, Ada (2023)
Lahtinen, Ada
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624318
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on suuressa roolissa nykypäivänä yksityisille henkilöille kuin yrityksillekin. Tämän vuoksi myös erilaisten henkilöbrändien on hyvä olla siellä ja tuoda itseään esille. Monet käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin, jonka vuoksi se on myös markkinoinnin kannalta välttämätön paikka olla. Erilaisilla alustoilla brändi pääsee vuorovaikutukseen sosiaalisen median käyttäjien kanssa. Brändi tekee itsestään samaistuttavamman ja laskeutuu ihmisten tasolle.
Opinnäytetyössä tavoitteena on tehdä ViherTapsalle henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa. Aiheita, joita käsittelen työssäni ovat brändäys sekä sosiaalinen media. Näiden avulla pyrin tekemään ViherTapsalle brand bookkia. Käytännössä asetan suunnan hänen brändilleen esimerkiksi, milloin ja missä tehdä julkaisuja. Tavoitteena on tehdä ViherTapsasta oma brändinsä Viherviisikon rinnalle, mutta ulkonäön avulla ne yhdistyvät.
Johdattelua opinnäytetyön pääaiheeseen käydään jo heti ensimmäisessä luvussa. Pääaiheen lisäksi teen yritysesittelyn Viherviisikosta, jonka toimitusjohtajalle teen henkilöbrändäyksen. ViherTapsa on hahmo, joka on luotu Tapio Postille.
Ensimmäisessä luvussa käsittelen henkilöbrändäystä. Käytän erilaisia esimerkkejä sekä keinoja, miten kuka vain voisi onnistua siinä. Miksi kannattaa hyödyntää omaa henkilöbrändiä ja nousta sosiaalisessa mediassa näkyville.
Seuraavassa luvussa käsittelen sosiaalisen median strategiaa ja, miten sitä pystyy hyödyntämään henkilöbrändäyksessä. Hyvin suunnitellulla sosiaalisen median strategialla voi saada laajaa näkyvyyttä. Samaan aikaan, kun käyn teoriaa läpi, teen ViherTapsalle somestrategiaa brand bookin muodossa. Teorian avulla havainnollistan, miten se käytännössä tapahtuisi.
Somestrategiasta käyn läpi kulmakivat kuten kohderyhmät, tavoitteet sekä kanavien mittarit. Jokaisessa kohdassa tulee miettiä, mitkä sopivat brändille ja miten esimerkiksi määritetään kohderyhmät. Käyn läpi somestrategiaa käyttäen teoriaa apunani.
Pohdinta-luvussa esittelen omia pohdintojani ja havaintojani prosessin ajalta. Esittelen lopputuotoksen ja arvioin sen onnistumista. Käyn kriittisesti läpi tietoperustan sekä toiminnallisen osuuden. Lopuksi arvioin omaa osaamistani sekä opinnäytetyön hyödynnettävyyttä.
Opinnäytetyössä tavoitteena on tehdä ViherTapsalle henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa. Aiheita, joita käsittelen työssäni ovat brändäys sekä sosiaalinen media. Näiden avulla pyrin tekemään ViherTapsalle brand bookkia. Käytännössä asetan suunnan hänen brändilleen esimerkiksi, milloin ja missä tehdä julkaisuja. Tavoitteena on tehdä ViherTapsasta oma brändinsä Viherviisikon rinnalle, mutta ulkonäön avulla ne yhdistyvät.
Johdattelua opinnäytetyön pääaiheeseen käydään jo heti ensimmäisessä luvussa. Pääaiheen lisäksi teen yritysesittelyn Viherviisikosta, jonka toimitusjohtajalle teen henkilöbrändäyksen. ViherTapsa on hahmo, joka on luotu Tapio Postille.
Ensimmäisessä luvussa käsittelen henkilöbrändäystä. Käytän erilaisia esimerkkejä sekä keinoja, miten kuka vain voisi onnistua siinä. Miksi kannattaa hyödyntää omaa henkilöbrändiä ja nousta sosiaalisessa mediassa näkyville.
Seuraavassa luvussa käsittelen sosiaalisen median strategiaa ja, miten sitä pystyy hyödyntämään henkilöbrändäyksessä. Hyvin suunnitellulla sosiaalisen median strategialla voi saada laajaa näkyvyyttä. Samaan aikaan, kun käyn teoriaa läpi, teen ViherTapsalle somestrategiaa brand bookin muodossa. Teorian avulla havainnollistan, miten se käytännössä tapahtuisi.
Somestrategiasta käyn läpi kulmakivat kuten kohderyhmät, tavoitteet sekä kanavien mittarit. Jokaisessa kohdassa tulee miettiä, mitkä sopivat brändille ja miten esimerkiksi määritetään kohderyhmät. Käyn läpi somestrategiaa käyttäen teoriaa apunani.
Pohdinta-luvussa esittelen omia pohdintojani ja havaintojani prosessin ajalta. Esittelen lopputuotoksen ja arvioin sen onnistumista. Käyn kriittisesti läpi tietoperustan sekä toiminnallisen osuuden. Lopuksi arvioin omaa osaamistani sekä opinnäytetyön hyödynnettävyyttä.