Virtuaalista luontopolkua pitkin ympäristökasvatuksen vahvistamiseen varhaiskasvatuksessa
Aaltonen, Eila (2023)
Aaltonen, Eila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024217
Tiivistelmä
Kehittämistyö toteutettiin osana Opetushallituksen rahoittamaa Laurea-ammattikorkeakoulun hanketta, joka on nimeltään Green Art – luonnosta luovasti. Hanke toteutetaan vuoden 2023 aikana verkko-opinnoista ja työpajaviikonlopuista koostuvana täydennyskoulutuksena, joka on suunnattu varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia digitaalista koulutusmateriaalia täydennyskoulutuk-sen osa-alueelle nimeltään kestävä luontosuhde. Opinnäytetyönä laadittiin koulutusmateriaalikokonaisuus, joka kulkee nimellä virtuaalinen luontopolku. Koulutusmateriaali on nähtävissä koulutukseen osallistuville Canvas verkko-oppimisympäristössä, jonka avulla koulutus toteutetaan. Virtuaalisen luontopolun avulla oli tavoitteena vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten edellytyksiä luoda kestävää luontosuhdetta osana varhaiskasvatuksen arkea.
Koulutusmateriaalin rakentamisen lisäksi kehittämistyön kokonaisuuteen lukeutui osallistuminen yhteen koulutuksen verkkotapaamiseen ja työpajaviikonloppuun sekä omien koulutusosuuksien toteuttaminen koulutukseen osallistuneille näissä yhteyksissä. Kehittämistyön prosessin aikana laadittiin myös hankkeessa kouluttajana olevan Laurean sosiaalialan lehtorin kanssa artikkelikirjoitus, joka on julkaistu Laurea Journalissa.
Opinnäytetyön tietoperusta nojaa Opetushallituksen laatimaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä ympäristökasvatuksesta löytyvään teoriatietoon. Lähestymistapa kehittämistyössä oli konstruktiivinen. Virtuaalinen luontopolku sisältää kuusi aihealuetta, joiden yhteydessä koulutukseen osallistuvat pääsevät tutustumaan muun muassa luontoaiheisiin kuviin ja teksteihin sekä linkkien kautta erilaisiin Internet-sivustoihin, jotka sisältävät muun muassa artikkeleita, videoita ja oppaita. Virtuaaliseen luontopolkuun liittyy myös kolme keskustelualuetta, joista yksi on tarkoitettu luontopolkuun liittyvän tehtävän palauttamiselle. Virtuaalinen luontopolku pilotoitiin esittelemällä se Laurean sosionomiopiskelijaryhmälle. Koulutusmateriaalia työstettiin paperisilla kyselylomakkeilla saadun palautteen pohjalta ennen koulutuksen alkamista.
Työelämäkumppani piti koulutusmateriaalia ja kehittämistyön kokonaisuutta hyödyllisenä ja hyvin toteutettuna. Koulutukseen osallistuneiden palautteesta nousi esiin, että koulutusmateriaali oli monipuolista sisältäen teoreettista tietoa ja ideoita toiminnaksi varhaiskasvatuksessa lasten kanssa. Koulutusmateriaali koettiin ulkoasultaan selkeäksi ja esteettiseksi kokonaisuudeksi. Vaikuttaa siltä, että kehittämistyön kokonaisuus vastasi varhaiskasvatusalan ammattilaisten tarpeisiin.
Koulutukseen osallistuneet antoivat palautetta siitä, että virtuaalisessa luontopolussa oli paljon luettavaa ja kokonaisuuden itsenäiseen läpikäymiseen olisi toivottu enemmän aikaa. Virtuaalista luontopolkua voisi kehittää työstämällä sen sisältöä muun muassa videolta seurattavaan tai kuunneltavissa olevaan muotoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia digitaalista koulutusmateriaalia täydennyskoulutuk-sen osa-alueelle nimeltään kestävä luontosuhde. Opinnäytetyönä laadittiin koulutusmateriaalikokonaisuus, joka kulkee nimellä virtuaalinen luontopolku. Koulutusmateriaali on nähtävissä koulutukseen osallistuville Canvas verkko-oppimisympäristössä, jonka avulla koulutus toteutetaan. Virtuaalisen luontopolun avulla oli tavoitteena vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten edellytyksiä luoda kestävää luontosuhdetta osana varhaiskasvatuksen arkea.
Koulutusmateriaalin rakentamisen lisäksi kehittämistyön kokonaisuuteen lukeutui osallistuminen yhteen koulutuksen verkkotapaamiseen ja työpajaviikonloppuun sekä omien koulutusosuuksien toteuttaminen koulutukseen osallistuneille näissä yhteyksissä. Kehittämistyön prosessin aikana laadittiin myös hankkeessa kouluttajana olevan Laurean sosiaalialan lehtorin kanssa artikkelikirjoitus, joka on julkaistu Laurea Journalissa.
Opinnäytetyön tietoperusta nojaa Opetushallituksen laatimaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä ympäristökasvatuksesta löytyvään teoriatietoon. Lähestymistapa kehittämistyössä oli konstruktiivinen. Virtuaalinen luontopolku sisältää kuusi aihealuetta, joiden yhteydessä koulutukseen osallistuvat pääsevät tutustumaan muun muassa luontoaiheisiin kuviin ja teksteihin sekä linkkien kautta erilaisiin Internet-sivustoihin, jotka sisältävät muun muassa artikkeleita, videoita ja oppaita. Virtuaaliseen luontopolkuun liittyy myös kolme keskustelualuetta, joista yksi on tarkoitettu luontopolkuun liittyvän tehtävän palauttamiselle. Virtuaalinen luontopolku pilotoitiin esittelemällä se Laurean sosionomiopiskelijaryhmälle. Koulutusmateriaalia työstettiin paperisilla kyselylomakkeilla saadun palautteen pohjalta ennen koulutuksen alkamista.
Työelämäkumppani piti koulutusmateriaalia ja kehittämistyön kokonaisuutta hyödyllisenä ja hyvin toteutettuna. Koulutukseen osallistuneiden palautteesta nousi esiin, että koulutusmateriaali oli monipuolista sisältäen teoreettista tietoa ja ideoita toiminnaksi varhaiskasvatuksessa lasten kanssa. Koulutusmateriaali koettiin ulkoasultaan selkeäksi ja esteettiseksi kokonaisuudeksi. Vaikuttaa siltä, että kehittämistyön kokonaisuus vastasi varhaiskasvatusalan ammattilaisten tarpeisiin.
Koulutukseen osallistuneet antoivat palautetta siitä, että virtuaalisessa luontopolussa oli paljon luettavaa ja kokonaisuuden itsenäiseen läpikäymiseen olisi toivottu enemmän aikaa. Virtuaalista luontopolkua voisi kehittää työstämällä sen sisältöä muun muassa videolta seurattavaan tai kuunneltavissa olevaan muotoon.