Urheiluliiketoiminnan liikevaihdon kasvattaminen myynnillisin keinoin
Tapani, Janne (2023)
Tapani, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksen oli tutkia miten urheiluliiketoiminnan liikevaihtoa voidaan kasvattaa myynnillisin keinoin. Opinnäytetyössä perehdyttiin erityisesti urheiluliiketoimintaa, liikevaihdon kasvattamiseen sekä myyntiin.
Urheiluliiketoiminta ei eroa paljoa normaalin yrityksen liiketoiminnasta. Siinä on kuitenkin muutamia poikkeuksia. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten kumppanuudet ja sponsoroinnit toimivat urheiluliiketoiminnassa sekä miten digitalisaatio on muuttanut organisaatioiden toimintaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena, jossa haastattelin viittä eri urheiluvaikuttajaa Varsinais-Suomen urheiluorganisaatioista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää urheiluorganisaatioiden nykytilannetta, mitkä myynnilliset keinot toimivat tällä hetkellä sekä miten digitalisaatio on muuttanut heidän työtään.
Tutkimustuloksista selviää, että pienemmillä organisaatioilla ei vain ole yksinkertaisesti resursseja tehdä enempää. Tutkimuksesta selviää myös yksityishenkilöiden tärkeys ottelutapahtumissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella suosittelen keskittymään enemmän nykynuorison saamiseen ottelutapahtumiin.
Urheiluliiketoiminta ei eroa paljoa normaalin yrityksen liiketoiminnasta. Siinä on kuitenkin muutamia poikkeuksia. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten kumppanuudet ja sponsoroinnit toimivat urheiluliiketoiminnassa sekä miten digitalisaatio on muuttanut organisaatioiden toimintaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena, jossa haastattelin viittä eri urheiluvaikuttajaa Varsinais-Suomen urheiluorganisaatioista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää urheiluorganisaatioiden nykytilannetta, mitkä myynnilliset keinot toimivat tällä hetkellä sekä miten digitalisaatio on muuttanut heidän työtään.
Tutkimustuloksista selviää, että pienemmillä organisaatioilla ei vain ole yksinkertaisesti resursseja tehdä enempää. Tutkimuksesta selviää myös yksityishenkilöiden tärkeys ottelutapahtumissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella suosittelen keskittymään enemmän nykynuorison saamiseen ottelutapahtumiin.