Främjande av psykisk hälsa hos ungdomar - en litteraturstudie
Ocampo-Fajardo, Jelliffe; Shanturskovska, Gergana (2023)
Ocampo-Fajardo, Jelliffe
Shanturskovska, Gergana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024216
Tiivistelmä
Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett av de största hälsoproblemen globalt. Bland ungdomar har psykisk ohälsa ökat de senaste åren. Det finns flera riskfaktorer som påverkar ungdomars psykiska hälsa. Dessa är sociala medier, stigma, dålig sömn, sociala normer och skolprestation, svårigheter för ungdomarna att känna igen tecken på försämrad psykiskt mående och beteende, otillräcklig information och kunskap samt svårighet att söka professionell hjälp.
Syfte: Studiens syfte var att belysa de skyddsfaktorer som främjar ungdomars psykiska hälsa.
Metod: Litteraturstudie med kvalitativ forskningsdesign med induktiv ansats.
Resultat: Skyddsfaktorer som blev belysta till att främja ungdomars psykisk hälsa var det övergripande temat att Ge tid som en gåva samt underteman Engagemang/ Stöd, Sociala mediers Information och Trygghet och Information/Undervisning.
Slutsats: I främjandet av psykisk hälsa är det viktigt att familjen och sjukskötaren och skolan samarbetar och ger tid som gåva till ungdomen. I mötet och samtalet med ungdomen har sjukskötaren stor nytta av Phil Barkers tidvattenmodellen. Sociala medier ger tillgång till information och trygghet för ungdomar.
Syfte: Studiens syfte var att belysa de skyddsfaktorer som främjar ungdomars psykiska hälsa.
Metod: Litteraturstudie med kvalitativ forskningsdesign med induktiv ansats.
Resultat: Skyddsfaktorer som blev belysta till att främja ungdomars psykisk hälsa var det övergripande temat att Ge tid som en gåva samt underteman Engagemang/ Stöd, Sociala mediers Information och Trygghet och Information/Undervisning.
Slutsats: I främjandet av psykisk hälsa är det viktigt att familjen och sjukskötaren och skolan samarbetar och ger tid som gåva till ungdomen. I mötet och samtalet med ungdomen har sjukskötaren stor nytta av Phil Barkers tidvattenmodellen. Sociala medier ger tillgång till information och trygghet för ungdomar.