Utvecklandet av en strukturerad modell för interprofessionella ronder
Wall, Nadja; Wall, Janina (2023)
Wall, Nadja
Wall, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061524007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061524007
Tiivistelmä
Den dagliga ronden på sjukhusens vårdavdelningar är på de allra flesta ställen en rutin, men de saknar ofta en tydlig struktur för hur de genomförs. Ronderna varierar kraftigt för vem som deltar, var de hålls eller vad som diskuteras vilket resulterar i en osmidig och ineffektiv process som skapar förvirring hos såväl patienter som personal.
Tidigare forskning inom ämnet efterfrågar strukturerade verktyg som kan implementeras och evalueras för dess effekt. Effektiva interprofessionella ronder som utförs enligt en strukturerad modell, var minst en sjukskötare och en läkare tillsammans med patienten diskuterar hens hälsotillstånd och vårdplan leder till förbättrad vårdkvalitet, förbättrat interprofessionellt samarbete samt kompetensutveckling.
Syftet med det här examensarbetet var att förbättra de interprofessionella ronderna på Raseborgs sjukhus specialsjukvårdsavdelning genom att identifiera faktorer som påverkar på de interprofessionella ronderna. Målet med det här examensarbetet var att utveckla en strukturerad modell som ska användas på specialsjukvårdsavdelningen under de dagliga interprofessionella ronderna. Både kvantitativa och kvalitativa data samlades in genom en enkätundersökning, var respondenterna var alla sjukskötare och läkare på avdelningen. Metodkombination ansågs var den bästa metoden för att uppnå syftet samt besvara våra frågeställningar. I enlighet med svaren ur enkätundersökningen samt tidigare forskning utvecklades en strukturerad modell som är specifikt utarbetad för verksamheten på specialsjukvårdsavdelningen.
Modellen har sin grund i kommunikationsverktyget ISBAR som har modifierats för interprofessionella ronder. Fyra faktorer har påverkan på de interprofessionella ronderna: patientrelaterade, professionsrelaterande, mellanmänskliga samt organisationsrelaterade faktorer. Genom att ta dessa påverkande faktorer i beaktande kan man effektivera de interprofessionella ronderna så att de förbättrar vårdkvaliteten, det interprofessionella samarbetet samt kompetensutvecklingen.
Tidigare forskning inom ämnet efterfrågar strukturerade verktyg som kan implementeras och evalueras för dess effekt. Effektiva interprofessionella ronder som utförs enligt en strukturerad modell, var minst en sjukskötare och en läkare tillsammans med patienten diskuterar hens hälsotillstånd och vårdplan leder till förbättrad vårdkvalitet, förbättrat interprofessionellt samarbete samt kompetensutveckling.
Syftet med det här examensarbetet var att förbättra de interprofessionella ronderna på Raseborgs sjukhus specialsjukvårdsavdelning genom att identifiera faktorer som påverkar på de interprofessionella ronderna. Målet med det här examensarbetet var att utveckla en strukturerad modell som ska användas på specialsjukvårdsavdelningen under de dagliga interprofessionella ronderna. Både kvantitativa och kvalitativa data samlades in genom en enkätundersökning, var respondenterna var alla sjukskötare och läkare på avdelningen. Metodkombination ansågs var den bästa metoden för att uppnå syftet samt besvara våra frågeställningar. I enlighet med svaren ur enkätundersökningen samt tidigare forskning utvecklades en strukturerad modell som är specifikt utarbetad för verksamheten på specialsjukvårdsavdelningen.
Modellen har sin grund i kommunikationsverktyget ISBAR som har modifierats för interprofessionella ronder. Fyra faktorer har påverkan på de interprofessionella ronderna: patientrelaterade, professionsrelaterande, mellanmänskliga samt organisationsrelaterade faktorer. Genom att ta dessa påverkande faktorer i beaktande kan man effektivera de interprofessionella ronderna så att de förbättrar vårdkvaliteten, det interprofessionella samarbetet samt kompetensutvecklingen.